Beiden zijn ontstaan door een hybride vorm; de holle ovale kalk-kip
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ei naturlijk: de dinosaurussen kwamen al uit eieren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien overdreven om deze vraag serieus te beantwoorden; maar ik denk dat dit ligt aan de definities die je hanteert voor kip en voor ei.

Om een suggestie te doen: voor zover ik weet is de t-rex de voorouder van de kip, en de t-rex legde eieren. De eieren waren dus eerst (ik beweer hier NIET dat er een kip geboren is uit een t-rex-ei overigens).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een kippenei bedoelt hangt het van de defenitie van kippenei af. Is een kippenei een ei gelegd door een kip (dan was de kip er eerder) of is een kippenei een ei waar een kip uitgeboren kan worden (dan was het ei er eerder)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De domme mens was er het eerst....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ei.

Wetenschappelijke oplossing[bewerken]

Als de vraag letterlijk wordt genomen, heeft deze een simpel biologisch antwoord: elke kip komt uit een ei, en eieren met een harde schaal ontstonden al veel eerder in het evolutionaire proces. Voorgaande eierleggende dieren (zoals hagedissen en vissen) evolueerden al miljoenen jaren voor de oorsprong van de vogels. De eerste kip waarvan de genen genoeg afweken van een eerder vastgestelde populatie om het als een nieuwe soort te classificeren werd in die zin dus niet geboren uit ouders die zelf als kip gekenmerkt zouden worden. Omdat evolutie een continu proces is, is het echter niet gebruikelijk om zo'n onderscheid te maken tussen twee opeenvolgende generaties.

Dus als de vraag specifiek betrekking heeft op het kippenei dan is het antwoord eveneens het ei. Een dier bijna identiek aan de moderne kip (een proto-kip) legde een bevrucht ei waarvan het DNA overeenkwam met de moderne kip. Dit is een gevolg van mutaties in de eicel van de moeder, het sperma van de vader of de bevruchte zygote.

Of eenvoudiger geformuleerd door Neil deGrasse Tyson: “Wat was er eerder, de kip of het ei? Het ei – gelegd door een vogel die zelf geen kip was”.
Toegevoegd op 10 mei 2019 16:00: bron