Kijkt elk oog precies hetzelfde?

Mocht het ooit mogelijk worden ogen te transplanteren, zie je via dat oog precies dezelfde kleur als je originele oog?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Er zou best enig verschil kunnen zitten in het beeld wat het ene oog doorgeeft en dat van het andere, maar onze hersenen zijn er een meester in om ons te laten zien wat we 'horen' te zien en ze zullen heel snel het beeld aanpassen aan wat we gewend waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, het kijkt niet precies hetzelfde, de ene heeft minder kegeltjes en staafjes, de andere is kleurenblind.
Maar tussen veel ogen zal niet zo heel veel verschil zitten.
Dus je zou mogelijk later kunnen transplanteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zeker weten dat er verschil tussen zit!! Als ik naar een multikleurig vlak kijk en ik wissel dat af door de ogen beurtelings te sluiten dan merk ik dat in het ene oog de 'verzadiging' (om maar bekende tv-scherm termen te gebruiken) hoger is dan in het andere. Heeft niets met het verschil kwa plaats van doen, hetgeen ik controleer door het hoofd wat op te schuiven naar links en rechts.
Dus ja, links en rechts zie je de wereld anders. Of dat door de oog-gerelateerde onderdelen komt of door de hersenen kan ik zo niet aangeven.