is dit een goeie manier om een mug te veranderen?

want dat heb ik gelezen dat ze dat doen om ze zonder malaria te maken.
maar als ze de muggen kunnen veranderen waarom dan niet meteen zonder angel? dat werkt ook. dan kunnen ze niet meer steken en dan ook geen malaria.
dit is van de krant http://www.volkskrant.nl/wetenschap/article1401339.ece/Malaria-resistente_mug_ontwikkeld
en toch maken ze zich zorgen dat de mug een korter leven krijgt. maar dat is toch alleen maar goed?
zo moeilijk dit.
om te snappen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ook muggen zijn nuttig.
Samengevat, spelen muggen een belangrijke rol in het ecosysteem. Zij bezetten een belangrijke plaats in de voedselketen. Juist door hun massale optreden vormen zij het stapelvoedsel voor bepaalde soorten vissen, vogels en amfibieën.
Kikkers zijn dol op jonge muggen. Dit is de nuttige fase van de mug. Larven dienen als voedsel voor andere dieren zoals vissen en kikkers en met hun mondjes filteren ze wateroppervlak. Een gebied als de Everglades in Florida zou niet kunnen bestaan zonder muggen.

Dus als ze muggen gaan manipuleren, veranderen, en daardoor gaan alle muggen korter leven, dan hebben sommige vissen, vogels en amfibieen minder te eten en verstoor je de hele voedselketen.
Maar gevaar dreigt ook.
Het schrijnende is dat we tot in de jaren vijftig hier nog malaria hadden en dat hebben weggekregen. Gewoon door van poeltje naar poeltje te gaan en met bestrijdingsmiddelen de muggen uit te roeien. We leven nu nog in een luilekkerland waarin muggen alleen jeuk veroorzaken. Over vijf jaar kan dat anders zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja hoor, pruts, flinke klap erop geven. Zowel een ander model als geen last van malaria meer. Hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ingrijpt in de natuur, kan dat effecten hebben op heel andere dingen dan je eerst bedoelde.
De mug moet bloedzuigen om eitjes te kunnen leggen, dus die angel is nodig. Als je een mug zo kunt veranderen dat ze geen malaria meer kan overdragen maakt, zijn de gezondheidseffecten waarschijnlijk vooral positief. Misschien zijn er ook nadelen aan verbonden, maar dat moeten we dan afwachten.
Je kunt de mug ook niet domweg uitroeien, want de larven zijn een belangrijke voedselbron voor vissen en dergelijke.
Dus is het zoeken naar een manier om zo min mogelijk te 'rommelen' waarbij je wel het effect krijgt dat je wilt, maar geen bij-effecten (alleen zijn die er altijd wel, maar dat is een kwestie van afwegen: wat weegt het zwaarst).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies ook mijn idee! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus puntje.
daar zit wat in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk er ook altijd heel anders over als ik weer eens gestoken ben hoor... Het ergste is dat je weet dat je er een nieuwe generatie mee op weg helpt :-(
Maar ben allang blij dat muggen hier (nog) geen tropische ziektes overbrengen.