Je zou zeggen dat mensen die vaak en lang worden blootgesteld aan fel licht, op een gegeven moment er aan gewend raken, oftewel: Naar verloop van tijd zijn de ogen er zo op ingesteld dat ze het felle zonlicht goed kunnen verdragen.

Toch blijken mensen met donkere ogen fel licht beter te kunnen verdragen, gezien hun leefstijl (kijk maar naar warme landen, daar zijn de mensen vaker en langer buitenshuis dan binnenshuis).

Persoonlijk denk ik dat het per persoon (en per plaats/land) verschilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk wel dat dat zo is. In de landen waar men meer last van de zon heeft hebben mensen donker haar en een donkere huid, tegen de zon. Ik denk dat mensen ook meer last van fel licht hebben. In die gebieden hebben mensen ook donkere ogen, dus het lijkt me wel kunnen dat dat tegen het felle licht is.