waarom vliegen motten naar het licht?

het zijn nacht dieren.
maar als ze zo van licht houden waarom gaan ze niet overdag leven?
lekker in de zon.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
13.3K

Het beste antwoord

Nee het is nog steeds niet duidelijk waarom ze dit doen.

Waarom komen nachtvlinders naar licht?
Op deze vraag heeft men nog steeds geen antwoord gevonden. Er zijn wel twee theorieën:
Ze gebruiken de maan als orïentatie punt. Ze houden tijdens hun vliegtraject steeds eenzelfde hoek aan t.o.v. de maan. Omdat deze zover weg staat resulteert dit in een rechte vlucht. Als een andere veel nabijere lichtbron verkeerdelijk wordt aanzien als de maan, resulteert dit in een spiraalvormige vlucht steeds dichter naar de lamp toe.

Een meer waarschijnlijke theorie is dat nachtvlinders door de complexe opbouw van hun ogen rond de lichtbron een zeer donkere zone zien en hierin proberen te vliegen. Maar afhankelijk van welk deel van de ogen belicht wordt zien ze deze zone steeds ergens anders, wat resulteert in een hectische vlucht naar het licht toe.

Met dank aan giweda.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze vliegen niet zozeer naar het licht alswel naar de warmte, net als vele andere insecten waar je 's avonds last van hebt, muggen enzo. Het is dus niet het licht dat ze zo aantrekt, maar de hitte die er vanaf komt. Tot op het gevaarlijke af zelfs. Warme dingen die géén licht afgeven zijn voor dergelijke insecten ook heel aantrekkelijk ; vooral voor muggen scoren mensenlichamen heel hoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze kort genoeg bij de lamp blijven zal geen enkele vleermuis ze pakken. Overdag ligt dit anders dan zijn er zwaluwen en die lusten ook motvlinders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze gaan op infrarood af.
Infrarood geven lende dieren ook af, dus die kun je dan mooi leegzuigen (denken ze)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Motten orienteren zich met behulp van het licht uit de hemel. Die objecten staan echter zo ver weg staan, dat zelfs als de mot pokke-eind vliegt, hij niets merkt in de hoek tussen hemzelf en bv. de maan. Daarnaast zullen deze lichtbronnen altijd aan de bovenkant van de mot bevinden.

Als een mot een lamp tegen komt, die dus veel dichterbij staat, dan kan hij daar niet op navigeren. Hij zal instinctief gaan corrigeren door naar het licht te vliegen. Waardoor de hoek wederom verandert en hij weer moet corrigeren. Dit zorgt er voor dat, als hij genoeg dichtbij is, in een spiraal naar de lamp vliegt en rondje blijft vliegen.