Zweet je als je zwemt? Of wordt je lichaam dan gekoeld door het water waarin je zwemt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
7.3K

Het beste antwoord

Zweten is de normale manier van het lichaam om warmte kwijt te raken. Door de zweetklieren wordt er vocht (zweet) naar de huid getransporteerd. Dit vocht verdampt op de huid. Deze verdamping onttrekt warmte aan het lichaam, waardoor wij afkoelen.

Tijdens het zwemmen koel je al af doordat er genoeg koud water op je huid aanwezig is, waardoor de reden om te zweten dus niet aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zwemmen is zeer inspannend. Maar er valt nooit een druppel zweet te bekennen. Of zie
je het zweet niet omdat het lichaam al helemaal nat is van het water?

Een telefoontje naar bewegingswetenschapper Harm Kuijpers biedt
uitkomst. „Zwemmers kunnen wel degelijk zweten. Tenminste als er intensief wordt
gezwommen en het water warm is. Bij een temperatuur van ongeveer 29 graden zul je,
als je uit het zwembad komt, merken dat je zweet. Door middel van zweten koelt het
lichaam af. Zwem je langdurig en intensief in warm water, dan kun je oververhit raken.
Het lichaam wordt dan niet afgekoeld, omdat het water zo warm is. Wedstrijdzwemmers
zwemmen over het algemeen in koel water, dus zweten heeft bij hen geen zin omdat
het lichaam al wordt verkoeld door het water. Om nog een voorbeeld te noemen: als je
thuis in een bubbelbad zit, dan zal het zweet op je voorhoofd staan.”

-Het kan dus wel! Als ik na een flink aantal baantjes zwemmen een rode kop heb en erg warm dan is dat dus normaal. Gelukkig :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
behalve dus als je in warm water zwemt, dan zweet je zeker wel!
Bronnen: