Komen er voedselproblemen,nu er zoveel bijenvolken sterven?

tot 80% is aan het uitsterven,dus veel minder fruit en groenten?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

,,Bijen zijn de nuttigste dieren van de wereld. Einstein zei het al: ‘als de bij uitsterft, dan is het mensenras binnen vijf jaar weg’. Bijen helpen bij de bestuiving van alle flora, dus ook bij groente en fruit. Als er geen bijen zijn, dan kunnen de zaadjes niet verplaatst worden en komen er geen nieuwe gewassen. Geen bijen, geen sierbessen.’’
Misschien ietwat overdreven,maar toch.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Imkers zijn gewend bijenvolken kwijt te raken. Gemiddeld sterft zo'n tien tot vijftien procent in de winter. Maar de laatste jaren verliezen imkers veel méér volkeren. Afgelopen jaar was dat 23 procent, met uitschieters zoals in Noord-Holland tot wel zeventig procent. Ook in andere landen ­ Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Verenigde Staten ­ melden imkers een veel grote bijensterfte dan normaal. Sommige imkers zien, net als Lemmers, in een keer een bijenvolk verdwijnen. De bijen vliegen uit en worden nooit meer teruggezien. Geen doden, geen levenden. Dit mysterieuze verschijnsel heeft een naam: de ‘verdwijnziekte'. Tachtig procent van het áántal voedselgewassen is afhankelijk van insecten als bijen. Toch zullen we zonder hen wel overleven. Vijfenzeventig procent van ons voedselpakket bestaat uit gewassen die kunnen zonder bestuiving zoals rijst, aardappels, granen en vele groentes.