hoe weten dieren hoe ze zich moeten gedragen?

leren ze het van hun ouders?
is het heel anders als bij bij de mensen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

ja dat leren ze van hun ouders, en van de rest van de kudde(eventueel)
En wat er anders aan is: kinderen die niet willen luisteren of willen leren overkomt niets ernstigers dan een straf soms, dieren die niet willen leren hebben grote kans prooi te worden voor andere dieren.

Toegevoegd na 6 minuten:
een deel instinct zal er ook wel bij zijn trouwens
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij leren ze dat inderdaad van hun ouders.
Ik heb veel natuurfilms gezien en daar komt dat wel tot uiting.
Bij sommige dieren is het pasgeboren jong al heel snel vrij zelfstandig, vooral bij trekdieren.
Bij andere dieren worden de jongen tamelijk lang opgevoed en zelfstandig gemaakt door hun ouders.

Dus ik denk dat het niet heel anders is dan bij mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees alsjeblieft Erik of het klein insectenboek, van Godfried Bomans.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/erik-of-het-klein-insectenboek/1001004002763839/index.html

Dieren hebben een instinct, een vastgelegd gedragspatroon.
Zie desnoods ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Instinct_(gedragspatroon)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dieren hebben aangeboren gedrag en daarnaast kijken ze het kunstje af van hun ouders en de dieren in de kudde/roedel etc.

Jonge dieren, die zich niet volgens de normen gedragen, worden snel afgestraft door een ouder en dus hoger geplaatst dier. Dit kan er best hardhandig aan toe gaan. Gevolg is wel dat dieren snel hun plaats weten en snel door hebben, hoe ze zich dienen te gedragen binnen de groep.
13 jaar geleden
Maar hoe komen ze dan aan dat aangeboren gedrag?

Ik sluit me daarin aan bij de Gewoonte theorie van bijv. Rupert Sheldrake, heel veel handelingen zijn gewoontes, en daarom gedragen ze zich allemaal op ongeveer dezelfde manier

Toegevoegd na 4 minuten:
ben recent trotse eigenaar van de dvd box een schitterend ongeluk van de vpro uit 1993, een aanrader!

http://www.vpro.nl/winkel/product?id=41715726