Maakt het uit welke microscoop je koopt?

Ik zou graag mineralen willen bekijken, insecten en edelstenen. Echter zie ik op de site bij specificaties dat je twee soorten microscopen heb.
Eentje waar je cellen, weefsel en micro-organismen kan bekijken maar geen edelstenen en mineralen en fossielen.

Is dit onzin of moet ik daar echt rekening mee houden?

Zou graag beide willen bekijken, zowel weefsel en micro-organismen als edelstenen en mineralen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.2K

Het beste antwoord

Het maakt heel veel uit wat voor type microscoop je koopt. Een insect en edelsteen zijn heel groot en laten geen licht door. Om dit te bekijken heb je voldoende aan een microscoop met niet zo'n hoge vergroting die het object goed kan belichten. Bijvoorbeeld met led lampjes onder en boven. Dit zou ook kunnen met stereomicroscopen die erg goed zijn voor dit doel.

Voorbeeld:
http://www.microscoop-expert.nl/bresser-junior-biorit-microscoop.html?session=f406b744fd46e665d4f6db79ddb4d92b

Om een weefsel te bekijken moet je hier hele dunne plakjes van snijden en soms moet je het weefsel ook kleuren. De microscoop zelf moet een hoge vergroting hebben (bijv. 1000 x) en lichtsterke lenzen hebben. Ook moet de belichting goed zijn. Dit soort microscopen kunnen duur zijn. Ik heb met microscopen gewerkt waarvan één 1000X Zeiss objectief (de onderste lens) al 750 euro kostte. Ik zou dit soort typen zeker niet adviseren, omdat je dan ook allerlei materiaal moet hebben om dunne plakjes te snijden en preparaten te maken. Als je het leuk genoeg vind om stukjes uiencel, haren of plantencellen te bekijken, dan is een vergroting tot 400 keer genoeg. Omdat er twee lenzen in zitten (boven is de oculair en onder het objectief) heb je aan 10 x 40 genoeg.

Persoonlijk zou ik iets meer geld uitgeven en een leuke microscoop kopen die je op je PC kunt aansluiten en daar de beelden op kan bekijken. Liefst ook met LCD verlichting zodat het object niet te warm wordt. Microscopen die dan voldoen zijn:

http://www.microscoop-expert.nl/type-usb-microscopen.html

Hoewel dit voor een microscoop redelijke prijzen zijn, is 150-200 euro natuurlijk een behoorlijk bedrag. Je zou ook op marktplaats kunnen kijken, maar daar vind je vooral microscopen van studenten, uit het duurdere segment..

Toegevoegd na 6 minuten:
Afbeelding: Konuspix 100-450x microscoop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zelf heb ik een tweedehands Olympus (bekend van camera's) waarmee van 50X tot 600X vergroot kan worden.
Een probleem met mineralen is dat je die meestal bovenaf moet belichten omdat ze te weinig licht doorlaten. Met 50X is dat nog wel te doen; bij een sterkere vergroting komt het object al gauw in de schaduw van het objectief te liggen en zie je dus niets.
Preparaten en zaken als dunne weefsels, haren etc.
kun je van onderaf belichten en dan maakt het niet uit hoe groot (of klein) de afstand tussen object en objectief is, je hebt dan geen last van de schaduw.
Veel goedkopere microscopen beginnen al met een factor 100 en dat is vrij veel en kan eigenlijk alleen als er verlichting in het objectief zit.
Eenvoudige zakloepjes gaan vaak al tot 25X en dat is voor objecten die niet vlak zijn geslepen al heel wat. Wil je sterker vergroten moet je al gauw gaan slijpen.
Mijn advies is koop een goede zakloep tot je een goede tweedehands (minder dan E100) tegen komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het bekijken van edelstenen en mineralen zou ik een zogenaamde 'dradenteller' adviseren. Dat is een klein uitklapbaar loepje waar langs alle kanten licht bij kan. Ze vergroten maar 10 x, maar dat is genoeg om goed te kunnen kijken.

De naam komt van het gebruik om er de kwaliteit van fijne weefsels mee te bepalen door te tellen hoeveel draden er in een cm. zitten (schering en inslag) en ze worden ook gebruikt voor drukwerk.

Om echt goed naar cellen en weefsels te kunnen kijken moet je een microscoop hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mineralen zij niet altijd lichtdoorlatend, en dat zorgt ervoor dat ze niet goed zichtbaar zijn dus is het eigenlijk niet echt mogelijk om een goede te vinden.