Geloof in jezelf, dan komt alles goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De waarheid zal zoals altijd wel ergens in het midden liggen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geloof in jezelf en ga je niet druk maken over sprookjes. Doe dat maar als je dood bent
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Evolutie theorie.
Gelovige geloven dat er iets is.
Evolutietheorie is wetenschap = weten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
verklaar dan even de oorsprong van het heelal, zonder een conclusie met iets uit niets. En dan graag ook een afdoende verklaring voor evolutie/ontwikkeling in de huidige samenleving
Voor god is geen enkel bewijs, voor de evolutietheorie des te meer.. Dus de evolutietheorie is de beter keus, mijns inziens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geloof in the Flying Spaghetti Monster
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We kunnen niet beantwoorden wat waar is. Echter: als je ind e evolutietheorie wilt geloven zul je met een afdoende theorie moeten komen die de oorsprong verklaart.
Als je in God gelooft dan moet je een verklaring vinden voor de oudheid van de aarde.

Kortom: vragen zullen er altijd blijven en je moet vooral doen wat je zelf wilt.
Ik heb mijn antwoord wel, maar kan je niet goed vertellen waarom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In God geloven is een religie, de evolutietheorie is, zoals het woord het al zegt, een theorie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet zeker wat waar is maar de evolutietheorie is in ieder geval nog een beetje logisch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ow ja, dit was ik nog vergeten.

In hoeverre is het nodig om te kiezen tussen deze twee. Ikzelf geloof wel dat er een ontwikkeling binnen soorten heeft plaatsgevonden. Maar niet (omdat er geen afdoende bewijs is) voor ontwikkeling van soort tot soort.
Daarbij is God degene die alles gemaakt heeft en ook de evolutie van de natuur. Zonder God kan er toch geen begin van de dingen zijn geweest, zonder begin geen proces en zonder proces geen evolutie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is niet per definitie tegenstrijdig. Er is een overweldigende hoeveelheid bewijs voor de evolutietheorie (ook voor het ontstaan van verschillende soorten), en er is geen bewijs voor god. Dus mijn antwoord zou zijn, de evolutietheorie is waar en god bestaat niet. Maar nogmaals, het waar zijn van de evolutietheorie sluit het bestaan van god niet uit.

Stellen dat er geen begin van de dingen kan zijn zonder god is wel tegenstrijdig. Want hoe is god dan begonnen? Of valt god niet onder de categorie 'dingen'? Overigens zijn deze vragen irrelevant mbt de evolutietheorie, aangezien de evolutietheorie niets zegt over het begin (van het leven).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
God schiep de evolutietheorie.
Geloof niet in de bijbel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
geloven heeft niet zo veel zin... het zeker weten, daar heb je veel meer aan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@ Robet Suurmond
Hoe kan je geloven in allebei? Waar in het verhaal van de schepping passen dinosaurussen dan?? En er is wel degelijk bewijs van het onstaan en van nieuwe soorten uit een andere soort, neem bijvoorbeeld de Darwin vinken op de Galapagos eilanden. Plus dat als alles door een god gemaakt zou zijn, waarom zijn er dan soorten uitgestorven? Was zijn ontwerp dan toch inferieur? Of wordt dat dan weer op de eigenkeuzen of de duivel gegooid?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De evolutieleer heeft de meeste bewijzen. Wees lief voor uzelf en anderen dan zal het, mocht het na uw verscheiden tóch tot een ultiem oordeel van een hogere entiteit komen, heus wel goedkomen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geloof in God!

De evolutietheorie is (zoals het woord al aangeeft) een THEORIE, hoewel het de laatste tijd steeds meer op een religie begint te lijken.

Wat wordt jij beter van de evolutietheorie?
Inderdaad...niets. HE-LE-MAAL niets.

Een goede relatie met God daarentegen geeft je véél meer dan je je kunt voorstellen! Praat maar eens met iemand die net tot geloof is gekomen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik geloof in nix en niemand, niets in mezelf...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus het is heel stil in jou?
De evolutietherorie is een foute benaming. Het is namelijk geen theorie, net zoals zwaartekracht geen theorie is.

Geloof wat je zelf wilt, geloof desnoods beide. Bedenk ook dat het geloven in een God een traditie is, en iets als evolutie een observatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je de bijbel aanhoudt, stammen alle mensen af van Adam en Eva. Als je de huidige samenstelling van de mensheid beschouwt, zie je behoorlijke verschillen tussen alle rassen. Hieruit kun je concluderen dat de mens toch min of meer geëvolueerd is.

Er staat m.i. niet in de bijbel dat Adam en Eva leken op de mens zoals die er nu uitziet. Misschien waren zij wel amoebes? Het een hoeft het ander niet uit te sluiten...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De evolutie theorie is een wetenschappelijke theorie. Hetgeen betekend: In dit geval is dit de beste wetenschappelijke verklaring van een fenomeen. in principe is alles een theorie, tenzij het keihard te bewijzen is.

Voordel van evolutie is dat er aan gewerkt wordt om te bewijzen dat het waar is, terwijl je van religie gewoon maar moet aannemen dat het waar is, en je over het algemeen verwacht wordt geen vragen over de waarheid van het geloof / god te stellen.

Daarom is evolutie een sterkere kandidaat voor waarheid: Het staat open voor kritiek en is continue bezich puzzelstukjes in te passen, in plaats van een boek uit de 8e eeuyw na christus te gebruiken om het ontstaan der aarde te verklaren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De evolutietheorie!

Er wordt wel eens gezegd dat er geen bewijzen voor de evolutietheorie zijn. Dit is echter niet waar. Op klein niveau is er wel degelijk bewijs. Kijk maar naar de resistentie van bacteriën voor antibiotica. Dat is ook evolutie.

Voor het scheppingsverhaal is echter helemaal geen bewijs. Dat mensen het weet-ik-veel-hoeveel jaar geleden hebben opgeschreven betekent echt niet dat het waar is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De evolutietheorie is intussen zo onbetwistbaar als wetenschappelijke modellen kunnen worden, dus ik raad het af om daar nog aan te twijfelen.
Wat je met God doet staat daar los van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijns inziens is de Bijbel en de evolutietheorie niet eens onverenigbaar. De menselijke uitleg van deze oude stukken daarentegen trek ik wel hard in twijfel. Maar ja, als je de interpretaties van de kerken in twijfel trekt dan trek je volgens de kerk ook God in twijfel. Persoonlijk denk ik dat dat meer met een behoefte an macht en controle te maken heeft maar de Bijbel geeft nu eenmaal de kerk de macht om wat de kerk voor bepaald God in de hemel zal respecteren (de film 'Dogma' speelt hier erg leuk op in).

Maar stel je het volgende eens voor: stel dat Darwin gelijk had, stel dat al die wazige theorieën over het ontstaan van het universum en leven kloppen (Big Bang, oersoep, etc.). en stel dat God aan Mozes de Thora heeft gedicteerd.
Stel je dan voor hoe een almachtige, alwetende, allesomvattende en ongrijpbare God aan een ongeletterde geitenhoeder dit alles uitlegt.....

God: Ok, Ik maakte dus die oerknal uit het absolute niks die alle energie van het universum bevatte en terwijl dat afkoelde ontstonden subatomaire deeltjes die
Mozes: ERM?!?!?!?! Wattus???
God: Nou, zo ontstonden de eerste waterstof atomen die in grote gaswolken samentrokken tot de eerste kernfusie reacties ontstonden en zo de eerste sterren vormden......
Mozes: WHAAAAAAA!
God: erm; ok... korte versie: Ik maakte een stel sterren, de zon, aarde met water, land ed. blij nu?
M: ahaaa!
G: Goed; daar liet Ik dus op de primitieve Aarde een mengsel van stoffen in een turbulente atmosfeer reageren en in die oersoep ontstonden de eerste aminozuren die samen de eerste eiwitten vor....
M: Een hoewattus?
G: *zucht*, weet je wat.. we beginnen met vis....
M: Cool.....

Het oorspronkelijke verhaal spreekt ook niet van dagen maar van tijden.

Het probleem van de hele tegenstelling ligt meer in de letterlijke interpretaties van geschiften die vertalingen zijn van vertalingen.

Er is overweldigend bewijs voor evolutietheorie. Maakt dat de Bijbel onwaar? De letterlijke interpretatie van de kerken waarschijnlijk wel maar dat houd niet in dat God niet bestaat. Dat is iets dat je helemaal zelf zal moeten bepalen.
Darwin zelf geloofde in God ondanks zijn eigen bevindingen (en die van collegae in zijn tijd! Darwin is alleen de meest bekende maar bepaald niet de enige in die tijd die zich bezig hield met evolutie).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De bijbel is nergens onverenigbaar mee.
Over de eeuwen hebben mensen altijd wel een manier gevonden om de bijbel zo te interpreteren dat het klopt met de feiten; als er iets verkeerds in staat betekent dat gewoon dat het metaforisch bedoeld was, of achterhaald is door het Nieuwe Testament. En dat verraadt hoe betekenisloos dat boek eigenlijk is geworden.