Als een man de pil zou slikken, zou dat dan ook zorgen dat de vrouw niet zwanger kan worden?

De vraag is wel aardig duidelijk, dacht ik zo.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (5)

Nee, de pil voor vrouwen heeft geen effect bij mannen. Tenminste niet op de vruchtbaarheid. Bij langdurig gebruik kan de man wel andere verschijnselen krijgen door de hormonen. Borstgroei bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er wordt wel getest met pillen voor mannen, maar deze pil is nog niet rijp voor de markt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet als je de pil bedoelt die bij vrouwen ervoor zorgt dat er geen eisprong plaats vind & de baarmoeder on ontvankelijk voor innestling maakt. Die effecten hebben geen nut als de man hem slikt.

Echter, er is wel een pil/spuitje voor mannen die sperma dood / aanmaak tegen gaat.

Toegevoegd na 34 seconden:
mannenpil: http://www.anticonceptiemethoden.nl/index.php?p=66
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, bij 'De' pil geldt dat niet, omdat die ingrijpt in de vrouwelijke hormoontoestanden en er zo voor zorgt dat er geen eitjes rijp worden.

Als de man de pil zou slikken, zou er nog steeds zaad geproduceerd worden. Z'n hormonhuishouding zou waarschijnlijk wel in de war raken.

Er bestaat wel een 'mannenpil' maar dat is een implantaat dat de zaadproductie stillegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, de pil houdt alleen vrouwelijke hormonen tegen,
dus als een man de pil zou innemen heeft dat geen
enkel effect of het al dan niet zwanger worden van de vrouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat werkt niet.
Eerst leg ik 'even' het systeem van de vrouw uit:
Oestrogeen is het vrouwelijk geslachtshormoon en Progesteron is het zwangerschapshormoon. Laten we eerst even naar de werking van de hormonen kijken. Oestrogeen zorgt voor de secundaire geslachtskenmerken, zoals borsten. Ook zorgt het voor de rijping van de eicel. En het zorgt voor de eerste opbouw van het baarmoederslijmvlies. Progesteron houdt het baarmoederslijmvlies in stand. Oestrogeen word geproduceerd door rijpende follikels, die gaan rijpen omdat de Hypofyse in de hersenen een hormoon (FSH (= Follikel Stimulerend Hormoon)) afgeeft. De hypofyse word aangestuurd door de Hypothalamus. En Progesteron word gemaakt door de gele lichamen. De gele lichamen groeien door LH, ook een hormoon uit de Hypofyse. Maar om te zorgen dat je niet teveel Oestrogeen krijgt, remt Oestrogeen de Hypofyse in de aanmaak van het hormoon FSH. Daardoor worden dus geen follikels meer gerijpt en word er geen Oestrogeen meer gemaakt. Dus daalt het Oestrogeengehalte. Nu stimuleert Oestrogeen de Hypofyse ook, maar dan in de aanmaak van LH. Dus gaan er gele lichamen groeien, waardoor progesteron wordt gemaakt. Als er na een tijdje ook aan Progesteron een teveel dreigt, word de Hypofyse door Progesteron geremd. Dus gaat de Hypofyse geen LH meer maken, waardoor de gele lichamen niet meer groeien, waardoor er geen Progesteron meer word gemaakt. Dus gaat het Progesterongehalte omlaag en daardoor word het baarmoederslijmvlies niet meer in stand gehouden. De menstruatie komt op gang. Tegelijk werd ook de Hypofyse gestimuleerd in de aanmaak van FSH, waardoor de follikels weer gaan rijpen en er weer Oestrogeen word gemaakt. Zo gaat dit proces de hele tijd door.

In de pil zit Oestrogeen en Progesteron. Oestrogeen zorgt voor de remming van de Hypofyse waardoor de follikels niet meer rijpen, en dus geen eisprong kan optreden. Progesteron zorgt ervoor dat in de stopweek de menstruatie op gang komt omdat dan het Progesterongehalte daalt, waardoor het baarmoederslijmvlies niet meer in stand word gehouden. Dit is een extra zekerheid voor áls je toch zwanger word, het embryo er bij de menstruatie weer uit komt.

Dus als een man de pil zou slikken, word er niets geremd waardoor er geen rijpende follikels vrijkomen. Het moet dus écht door een vrouw geslikt worden.

Ik hoop dat het duidelijk is :D
zo niet, stuur mij maar even een pb'tje want ik heb het maximale aantal tekens bereikt :D