Waarom krijgen sommige mensen een misselijk gevoel ipv hoofdpijn wanneer ze te veel hebben gedronken?

van mijn docente biologie heb ik gehoord dat als je te veel alcohol binnen krijgt dat je lichaam vocht uit zichzelf gaat halen met name uit het ruggenmerg, waardoor je hoofdpijn krijgt aangezien er geen vocht in het ruggen merg zit.

ik zelf heb nooit hoofdpijn, maar wordt misselijk zonder braakneigingen. betekent dit dat mijn lichaam nog steeds genoeg vocht heeft? of wordt het vocht ergens anders uitgehaald.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Op wikipedia (bij Kater) vond ik het volgende:

Ten eerste heeft alcohol een dehydraterend effect. De aanmaak van antidiuretisch hormoon wordt tegengewerkt, waardoor de productie van urine toeneemt. Daardoor raakt het lichaam uitgedroogd, wat typische verschijnselen als hoofdpijn (door verlaagde vloeistofdruk in de hersenen), droge mond en lethargie tot gevolg heeft, de zogenaamde nadorst. Daarom wordt steeds aangeraden veel water te drinken na consumptie van alcohol.
Bovendien heeft alcohol ook invloed op het maagslijmvlies, wat misselijkheid kan veroorzaken.

Ik denk dus inderdaad dat je nog niet genoeg uitgedroogd bent, maar dat je maagslijmvlies wel erg gevoelig is.

Ik zelf word altijd duizelig van alcohol en na twee drankjes voel ik me 2-3 dagen niet optimaal. Sinds een aantal jaar drink ik dus helemaal geen alcohol meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat je lever de afbraak van alcohol niet meer aan kan en dit zich ophoopt in de maag. En bij de maag geld gewoon vol = vol. Dus dan kun je wel eens zo ver gaan dat je, je misselijk voelt. In een simpele 1+1+1 optelsom...

Alcohol is een stof die in beperkte mate door je lichaam zelf ook word aangemaakt. Je lichaam heeft op een bepaald moment een stop, waar een normaal mens naar zou luisteren. "Oké. Dit was de laatste" gevoel. Wanneer je deze waarschuwing van je lichaam negeert en je gaat door met het drinken van alcoholhoudende drank dan gaat je lichaam extreem reageren op iedere druppel die je teveel aan alcohol binnen krijgt...

En niet geheel onbelangrijk: Alcohol heeft een vochtafvoerend effect op je lichaam. Dus bij een te veel aan alcohol zouden in theorie uitdrogingsverschijnselen kunnen optreden. Dus als je geen dilerium wilt oplopen komende donderdag. Eet voldoende tussendoor en drink met enige regelmaat wat anders dan alcoholhoudende dranken...

O, ja. Ik spreek uit ervaring, waar het koninginnedag betreft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon te veel is te veel. In de natuur kotst alles het teveel weer uit.