Hoe zijn, evolutionair gesproken, schreeuwende mensenkinderen ontstaan?

Vrijwel elk ander zoogdierenjong houdt zich zo stil mogelijk om ontdekking door roofdieren te voorkomen.
Maar mensenkinderen (en eigenlijk ook volwassenen, maar kinderen nog veel nadrukkelijker) maken bijna altijd lawaai als ze wakker zijn.
Hoe is dat zo ontstaan? Welk evolutionair voordeel heeft het?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 maanden geleden
in: Biologie
1.7K
tinus1969
7 maanden geleden
je vraag lijkt op een verkeerd soort vooronderstelling gebaseerd, namelijk dat zoogdieren jongen zich per definitie stil moeten houden, vanwege de veiligheid. Maar dat is een situatie die vooral geldt voor bv hertenkalveren, die alleen gelaten worden.
Veel zoogdieren leven in groepen, en dan zorgt de groep voor veiligheid. Die groep mag best ontdekt worden - roofdieren worden desnoods met grof geweld weggejaagd. https://www.youtube.com/watch?v=DJG9KHZMdkM
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 maanden geleden
@tinus1969
Los van misschien een paar apen heb ik niet veel voorbeelden van schreeuwende jongen.... jij wel ?
tinus1969
7 maanden geleden
@Oze, nooit schreeuwende kuikens gehoord? Zowel koolmezen (in nest) als meerkoeten kunnen heel luidruchtig zijn.
Omgekeerd; baby's en peuters schreeuwen vooral bij gebrek aan zorg en aandacht. In die zin kun je je afvragen of een schreeuwend kind eigenlijk wel normaal is. Voor volwassene is schreeuwen vaak een vorm van communicatie en/of machtsvertoon.
Inekez1
7 maanden geleden
Ga eens in het voorjaar kijken bij een kudde schapen. Zo lang moeders en lammetjes bij elkaar zijn hoor je ze niet. Raken ze te ver van elkaar verwijderd, dan gaan zowel moederschaap als lammetje luidkeels van zich laten horen. Honden met puppies zelfde verhaal. Kalfjes die bij moederkoe weg worden gehaald idem dito. Meestal geven de dieren hun schreeuw om aandacht binnen een paar dagen wel op als ze merken dat er geen reactie meer op komt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 maanden geleden
"Omgekeerd; baby's en peuters schreeuwen vooral bij gebrek aan zorg en aandacht." Loop eens langs een gemiddeld schoolplein... Ja, kinderen schreeuwen om aandacht, maar het is zelden dat ze gebrek (in de zin van verwaarlozing) daaraan hebben. Verlaten dieren die letterlijk om hun moeder roepen, dat is wat anders. Dat is meer vergelijkbaar met het huilen van een baby die honger heeft, of bang is. Een mensenkind loopt al luid te gillen tijdens het spelen. Vrijwel alle communicatie en uitingen van emoties gaan op luide toon, waar een zachtere toon ook al volstaat. Ze doen het allemaal. Dat moet daarom evolutionair zijn, naar mijn idee, en dus een voordeel geven.
tinus1969
7 maanden geleden
@Oze: ‘ Loop eens langs een gemiddeld schoolplein...’
Ik had het over baby’s en peuters. Op t schoolplein zijn het minstens kleuters. Daar is schreeuwen gewoon communicatie, enof soms stoerdoenerij. En dan is schreeuwen besmettelijk enof noodzakelijk om boven het geschreeuw van anderen uit te komen.
tinus1969
7 maanden geleden
Voor zover het evolutionair is (dat betwijfel ik, het kan ook aangeleerde gewoonte zijn) zou ik schreeuwen interpreteren als een vorm van macht of iig stoerdoenerij. Dat dat (soms gevaarlijke) aandacht genereert is dan juist ook evolutionair; denk aan de aandacht van pauwenstaarten.

Antwoorden (1)

Schreeuwende kinderen zijn niet ontstaan, die waren er altijd al. Baby’s huilen automatisch als ze zich ongemakkelijk, hongerig of eenzaam voelen. Er is geen reden om zich stil te houden, want er zijn altijd mensen in de buurt. En een roofdier zal nooit een groep mensen aanvallen omdat ze een grote kans hebben gewond te raken door speren of pijlen.
Volgens wetenschappers zijn roofdieren bang voor mensen juist omdat ze luidruchtig en groot zijn.
SimonV
7 maanden geleden
ronron1212
7 maanden geleden
Er is een tijd geweest dat er geen speren of pijlen waren maar alleen stenen