Verschillen dieren 'gezichten' minder van elkaar dan mensen gezichten?

Als je 10 mannen of vrouwen naast elkaar zet wordt het ene gezicht vaak mooier gewaardeerd dan de andere. Iemand kan dan knap of lelijk worden bevonden, en dat onderscheid is toch redelijk makkelijk en snel worden gedaan.
Maar als je 10 koeien of apen gezichten zie , dan ben je niet snel geneigd om de éen knapper dan de ander te vinden. Dat kan natuurlijk komen omdat het een heel ander soort is. De vraag is daarnaast of mogelijk koeien en apen gezichten misschien minder van elkaar verschillen? Spelen dingen als inteelt hier mogelijk nog een rol zodat er minder variatie zou zijn?

erotisi
een jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Rieneke1
een jaar geleden
Volgens mij ligt dat aan onze visie. Schapen en kippen bijvoorbeeld kunnen vele tientallen gezichten van hun soortgenoten herkennen en van elkaar onderscheiden.
tinus1969
een jaar geleden
Dit is geen zinvolle vraag omdat er heel veel diersoorten zijn, waarbij individuen en gezichten soms wel en soms niet goed te onderscheiden zijn. Probeer maar eens twee regenwormen uit elkaar te houden :)
tinus1969
een jaar geleden
Mbt inteelt; genetisch gezien zijn juist mensen enorm ingeteeld, veel meer dan de meeste soorten apen.
KarinH
een jaar geleden
Voor hen zullen hun soortgenoten er waarschijnlijk heel anders uitzien. Bij mensen is trouwens ook zo'n soortgelijk verschijnsel: westerlingen vinden afrikanen of aziaten bijv. sneller op elkaar lijken terwijl zij ook allemaal heel anders eruit zien. Wij zien dat alleen minder snel, en ongetwijfeld is dat ook met dieren zo (denk ik).

Geef als eerste antwoord