Zijn de overlevingskansen van iemand met 30 kg spier hoger dan met 30 kg vet?

Stel een eeneiige tweeling ligt onder het aardbevingspuin en heeft alleen genoeg water ter beschikking. De een heeft veel spieren van 30 kg en zijn broer heeft veel vet van 30 kg maar wegen allebei 100 kg. Wie kan het langst overleven?

erotisi
een jaar geleden
in: Biologie
1.5K
tinus1969
een jaar geleden
Ik vermoed degene met 15 kg spier en 15 kg vet.
SentWierda
een jaar geleden
Van 30 kg spier is na enige tijd bewegingsloos zijn, weinig profijtelijks over.
Van 30 kg vet kun je bewegingloos veel profijt hebben om te overleven.
tinus1969
een jaar geleden
Van spieren heb je oom profijt om te overleven.
SentWierda
een jaar geleden
@tinus1969. Mits je de spieren kunt bewegen.
Als je bedolven ligt onder puin en je kunt de spieren niet bewegen, dan neemt de spierkracht in snel tempo af. In dat geval heb je van extra vet wel veel profijt.
tinus1969
een jaar geleden
@SentWierda, klopt niet: Spieren kun je (via gluconeogenese) gebruiken als brandstof. https://nl.wikipedia.org/wiki/Gluconeogenese Weliswaar levert een kilo spier minder op dan een kilo vet, maar uit spierweefsel kun je glucose maken.

Geef als eerste antwoord