om adem te halen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ademhalen,kwaken en misschien doet ie wel gezichtsoefeningen.
Goed tegen een onderkin misschien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een kikker iets gevangen heeft, wat je bijna niet kan zien, zo snel gaat dat, dan maakt de kikker direct er na, vreemde bewegingen met zijn kop/bek, hierbij veegt hij met een van zijn poten over zijn bek heen.
Soms gaat hij zelfs achteruit als hij dat doet, waarschijnlijk, moet de kikker zijn prooi in zijn bek zo omdraaien dat hij deze door kan slikken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mogelijk heb je een pad gezien en geen kikker, de pad doet dit om adem te halen, heb ik bij een kikker nog nooit gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de ademhaling (de ventilatiebeweging) verloopt
bij kikkers anders dan bij de mens.
De bouw van de longen is bij kikkers ook veel
eenvoudiger: de longblaasjes ontbreken.
Bij kikkers wordt door beweging van de
mondbodem lucht via de neusgaten in de
mondholte opgenomen. Vervolgens wordt die lucht
uit de mondholte door een slikbeweging in de
longen gedrukt. De flanken van het dier zetten
hierbij uit. Daarna volgt een lange rustperiode.

Bij kikkers ontbreekt het middenrif. De ademfunctie van de middenrifspieren
wordt bij kikkers overgenomen door andere spieren. Drie spiergroepen zijn bij
kikkers betrokken bij de ademhaling:
1 flankspieren,
2 mondbodemspieren,
3 slikspieren.