zijn muggen ergens nuttig voor?

zover ik weet is er geen enkel dier die alleen de mug eet, en de mug doet behalve zichzelf voeden, niet echt wat belangrijks. Dus als alles op de wereld er met een rede is, waarom is de mug er dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
10.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk zijn muggen niet nuttig... Evenals wij, of wat dan ook niet nuttig zijn... Het is kortzichtig van je als je door het leven gaat met de gedachte dat een of andere diersoort "niet nuttig" is, want als er zo één diersoort is, is het de mens wel... Overigens is de evolutie een hersenloos proces. Muggen zijn geworden wat ze zijn, of ze nu nuttig zijn of niet. Dus de gedachte "alles wat er op de wereld is, is nuttig" is niet alleen kortzichtig, maar daarnaast ook ronduit fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor wie of wat zouden ze nut moeten hebben?

Antwoorden (9)

Zowies.. Als een dier muggen eet, heeft het beestje dus nut voor dat dier.
Daarnaast is het onzin om uit te gaan van nut of onnut. Dieren hebben niet de taak om nuttig te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dieren zijn er om te eten en gegeten te worden door elkaar
de mug dient als voedsel voor de vogels en hagedissen e.d.

Toegevoegd na 3 minuten:
muggen en vliegen e.d vallen onder de noemer "insecten"
en daar leven andere dieren weer op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de natuur leeft alles in evenwicht. Ook muggen hebben er hun plaats er in. Muggenlarven zijn bijvoorbeeld belangrijk bijvoorbeeld als voer voor vissen. En muggen zijn voer voor spinnen.
Zo helpen ze dus het natuurlijk evenwicht in stand te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muggen dienen behalve als voer voor vissen nog als voedsel voor heel veel andere dieren zoals kikkers, libellen, wespen, spinnen, veel andere insecten en vogels, waaronder de zwaluwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alles heeft directe nut voor de mens. Het feit dat de mug niet uitsterft is te wijten aan het feit dat hij een nuttige niche in het ecosysteem vervult. Meestal als voedsel voor diverse vis-, insect-, en amfibiesoorten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de omgekeerde wereld. Dat de mug niet uitsterft is te danken aan het feit dat het zich als populatie juist staande weet te houden in de natuur, *ondanks* dat ze als voer dienen voor diverse dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Mh; da's complete onzin...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Greenday, kom aub met een argument in plaats van maar wat te roepen. Gebeurt maar al te vaak tegenwoordig... Ga nu maar weer buitenspelen.
Ja,zij spekken de kas van de fabrikanten van muggen afweermiddelen. Zowel van die voor als na het steken,dus daar hebben ze nut voor. Maar voor de mensheid an sich heeft zo'n beestje niet veel nut, sommige steken niet alleen maar brengen ook ziektes zo als malaria en ik dacht ook knokkelkoorts over op mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze dunnen populaties van dieren uit doordat ze ziekten overbrengen, dit kan heel veel nut hebben als er teveel van een bepaalde soort zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elk dier is nuttig, we houden elkaar in stand. (mensen proberen dat dan te verneuken) muggen brengen o.a. ziektes over, dat is voor ons niet zo nuttig maar voor het virus wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De larven vinden we terug in onze drinkwaterleiding, ze eten de bacteriën en de amoeben op die in ons leidingwerk voorkomen. Dat doen ze dus ook in open water.