Kun je dermate kleurenblind zijn dat je het stoplicht helemaal niet ziet oplichten?

STel je bent kleurenblind voor groen. Nu zullen er wel gradaties zijn in gevoeligheid daarvoor. Maar stel je bent heel slecht in het waarnemen van groen. Is het dan mogelijk dat je in plaats van een andere soort tint helemaal het groene stoplicht niet ziet. Of zijn onze stoplicht kleuren zo veelgolvig dat dat niet mogelijk is.

erotisi
3 jaar geleden
in: Biologie
2.4K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
https://www.verkeerskunde.nl/artikel/kleurenblindheid-een-oplosbaar-verkeersprobleem
Thecis
3 jaar geleden
Nee, je kan niet zodanig kleurenblind zijn.
De receptoren die "grijstinten opvangen" zijn gevoelig voor alle kleuren van het spectrum. Alleen zie je dus de kleur niet, maar wel de grijstint hiervan. In het geval van een verkeerslicht kan je (als je volledig kleurenblind bent en geen enkele kleur ziet) dus wel zien wélke lamp brandt (onder midden of boven). Vergelijk het met een zwart-wit tv of foto. Daar zie je ook alles op, ook lichtbronnen.

Antwoorden (3)

Men kan inderdaad zo kleurenblind zijn dat je geen verschil ziet tussen rood, oranje en groen.Dat is ook de reden dat rood altijd boven zit, oranje in het midden en groen onder.
Je ziet de lampen wel oplichten, alleen geen kleurverschil.
Toegevoegd op 05 augustus 2020 19:18: tekst
jc54
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ en bij oversteekplaatsen is er verschil in snelheid van het tikkende geluid. Speciaal voor totaal blinde voetgangers.
erotisi
3 jaar geleden
maar de vraag was -niet- oplichten
Ik heb jaren geleden op de radio eens een verhaal gehoord van iemand die op een militair vliegveld werkte en daarbij met zijn auto wel eens de landingsbaan over moest steken. De kleurenblindheid van de man en de impact op zijn leven was het specifieke onderwerp van het interview.

Hij vertelde dat, om ongelukken te voorkomen, via verkeerslichten werd aangegeven of de landingsbaan veilig was om over te steken. Zijn kleurenblindheid was geen probleem (hij zag alleen zwart-wit) omdat hij niet naar de kleur van het lampje keek, maar wélk lampje brandde. Het bovenste was 'stop', de onderste was 'oversteken is veilig'. Simpel zat.

Je voelt 'm al aankomen: om ruimte te maken voor hogere voertuigen waren de stoplichten tijdelijk even op z'n kop gehangen. Met groen dus omhóóg en rood omlaag.

Dat is dus een 'near miss' met een vliegtuig geworden.

Afgaande op dit verhaal is het voor een sterk kleurenblinde dus de truc om meer te kijken naar wélk lampje brandt ipv naar de kleur.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
mijn opa (is overleden jaren terug in de jaren 90) had vroeger een vorm van kleurenblindheid, waardoor hij alleen nog maar zwart en wit kon zien. dus als hij voor een stoplicht zou staan dan zou hij moeten weten welk licht boven midden en onder de kleur ervan was. (hij zag alles net zoals het beeld van een zwart wit tv of een filmpje in zwart wit)