Kunnen mensen met grote oren beter horen?

Ik neem aan dat je oorschelpen als een soort schotelantenne werken. In theorie zou iemand met grote oren dus beter moeten kunnen horen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
5.2K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan het nooit laten om een grapje te maken als ik het met mensen over
iets heb wat met horen te maken heeft.... Ik vraag altijd of ze het even willen herhalen, en als ze het nog niet doorhebben, nog eens. Best wel flauw, maar best wel leuk!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hahaha ja. Idem voor mij. Huh wat zeg je?

Het beste antwoord

Bij dieren geld het in iedergeval wel, hoe groter de oorschelp hoe meer geluidsgolven er opgevangen kan worden. Maar het gedeelte binnen in de slakkenhuis is daarbij geloof ik ook van groot belang. Deze is bij deze dieren geloof ik ook zo aangepast om meer hertz aan te kunnen en het meer aan opgevangen golven ook inderdaad te verwerken. Ik geloof niet dat wij als mens, als wij grotere oren zouden hebben hiertoe in staat zijn omdat ons gehoor de meer opgevangen geluidsgolven niet kunnen verwerken en dus deze prikkels van buitenaf in het geheel niet omgezet worden in impulsen die worden doorgeven aan ons brein om het uiteindelijk daar om te zetten in geluid
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Oren blijven het hele leven door groeien, dus grote oren horen bij een oud mens...

Maar een relevantie met horen is niet aangetoond...

Als je als volgt gaat kijken, ouder is groter dan zou je kunnen zeggen grotere oren horen slechter...

maar dat bedoelde je niet of wel?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij luisteren gaat het vooral om je gehoorgang. En deze zit in je hoofd na je oorschelp. Wel helpt de oorschelp bij het opvangen van geluiden. Maar waarschijnlijk heeft de grote daar weinig meer te maken. Dan zouden mensen met flaporen, waarbij hun oren meer naar de gehoorgang staan gericht, beter moeten horen. En dat is niet aangetoond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Feitelijk hoor je niet met je oorschelp, maar met je binnenoor. Bij dieren heeft de oorschelp nog wel nut, maar bij mensen feitelijk niet meer. Grotere oren zal dus geen meetbare verbetering opleveren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De oorschelp draagt wel bij aan het vermogen de richting van waaruit een geluid komt te bepalen. Ik denk dat de versterkingsfactor te klein is en wegvalt in vergelijking met andere factoren (nauwe gehoorgang, soepel trommelvlies e.d.) die bepalen hoe goed iemand hoort.