Je ziet heel veel, dat grote talenten afstammen van grote talenten. Het zit dus in de genen. Je ziet dat in de sport (familie Verstappen, familie Kluyvert e.d.), je ziet dat in de muziek, je ziet dat ook in de wel of niet exacte aanleg bij studenten. Ouders zijn exact aangelegd (beta-specialisaties) of juist niet (alfa-specialisaties) of de ouders zijn heel goede (onder)handelaars. Je ziet het terug bij de kinderen. Creatief talent in b.v. teken en schilderkunst zie je terug bij ouders, kinderen en kleinkinderen evenals muzikale talenten..
Gijs Santen, klinisch geneticus bij het LUMC, vertelt in Dokters van Morgen dat dna inderdaad zou kunnen vertellen of je aanleg hebt voor sport, als die sport afhangt van een specifieke eigenschap.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een simpele vraag, maar met een zeer moeilijk antwoord. De reden daarvoor is namelijk dat de discussie rondom talenten zich gedeeltelijk in het filosofische aspect af speelt.

Er kan niet ontkend worden dat een (groot) gedeelte van talenten aangeboren zijn. Dit zit in de genen alhoewel we nog niet precies weten waar deze dan zitten of welke combinaties voor welke talenten verantwoordelijk zijn. Maar dat er families zijn waar intelligentie hoger is dan gemiddeld, families met heel veel muzikaal talent of dat er families zijn die wellicht een gebrek hebben aan talenten, dat kunnen we gewoon om ons heen zien.

Maar talenten kan je ook "leren". Een voorbeeld hiervan zijn de zusters Williams, waar de vader op heel jonge leeftijd van de kinderen besloten had dat de tennisprofs zouden worden (https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Williams_(tennis_coach)#Tennis_coaching). Dit is ook gelukt (maar we weten niet welke talenten zij al aanwezig hadden. Helemaal zonder talent was het de zusjes waarschijnlijk niet gelukt om tot zulke prestaties te komen).

Maar we hebben ook nog de "wonderkinderen" die soms uit de lucht komen vallen. Extreem goed in iets, maar niet altijd herleidbaar. Nog steeds zou dit een kwestie van genen kunnen zijn. Er worden ook ernstig zieke kinderen geboren uit schijnbaar heel gezonde ouders. Beide voorbeelden (wonderkind en ernstig ziek) is een afwijking t.o.v. de ouders.

Maar vanuit een filosofisch oogpunt kan je het ook zéér lang over talenten hebben. Maar dan verlaat je het wetenschappelijke stuk omdat je vanuit het filosofische stuk vaak al mee getrokken wordt in het spirituele. Daar wil ik nu even vandaan blijven alsmede van het filosofische stuk (wat wel heel interessanten dingen kan opleveren overigens).

Dus als we puur naar de biologie kijken, komen talenten vanuit de genen. Maar waar precies en hoe dit gecodeerd is, dat weten we (nog) niet.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank voor jouw antwoord. Ik neig er ook toe het in het spirituele gebied te gaan zoeken.
Ik heb namelijk enige tijd geleden een drumstel aangekocht en ik heb het gevoel dat het dusdanig goed kan zonder het ooit geleerd te hebben dat het wel lijkt alsof ik het in een vorig leven moet hebben gespeeld. Met dusdanig goed bedoel ik dat ik het niveau van een jazz-drummer vanzelf lijk te bezitten terwijl ik nooit eerder drums heb gespeeld. Ik moet me daarvoor wel volledig ontspannen, doorgaans na een half uurtje spelen begint het allemaal te 'flowen' maar zodra ik er bij ga nadenken neemt de flow af. Ik moet dus echt mijn verstand op nul zetten terwijl ik met muziek meespeel en dan wordt ik zowat de toeschouwer van wat mijn lichaam blijkbaar voor mekaar krijgt.
Thecis
4 jaar geleden
@Toverbol
Dit is nog steeds volledig te verklaren met genen. Maar ik snap het gevoel zeker. Ik heb het altijd gehad met boogschieten. Ooit een keer gedaan bij zo'n vakantiepark toen ik 17 was. Na het eerste schot zij de instructeur dat ik niet met de "wedstrijd" mocht mee doen omdat duidelijk te zien was dat ik dit al veel vaker had gedaan. Het was letterlijk de eerste keer dat ik een boog in handen had.
Wel veel ervaring opgedaan met het trainen met andere wapens, maar niet de (hand)boog. Het verstand op nul zetten, is vaak het niet overdenken van je acties waardoor je natuurlijker te werk gaat. Een ontspanningstechniek. Ook te verklaren, maar zoals ik al zei, er zijn vele uitleggen mogelijk zolang we niet weten waar talenten vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ wat vind je van dit talent? Dergelijke zeer jonge pianisten en violisten zijn in Polen, Tsjechië en nog oostelijker wel bijzonder maar niet zo uitzonderlijk als in het westen.
https://www.youtube.com/watch?v=LcEL83GNcwg
Het lijkt op hetgeen Toverbol omschrijft, zonder na te denken.