Kunnen dieren van het vrouwelijk geslacht net als mensen een hoogtepunt beleven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Het beste antwoord

Ja, vrouwtjes-makaken (apensoort) hebben ook orgasmes. Zie bron 1.

En vrouwtjes-bonobo's hebben ook seks met elkaar, waarbij ze geluiden maken die lijken te duiden op orgasmes.
Zie bron 2.

Behalve apen lijken er geen diersoorten te zijn waarbij de vrouwen ook een orgasme kennen. En ik las onderstaand artikel, wat aangeeft dat bij andere diersoorten de vrouw niet zichtbaar of hoorbaar een orgasme heeft, maar in de hersenen van vrouwtjesratten wel ongeveer dezelfde dingen afspelen als bij de mannetjesratten tijdens de sex:

"Nu al genereert het dieronderzoek intrigerende conclusies. Bijvoorbeeld dat bij vrouwtjesratten die seks hebben hetzelfde hersengebiedje geprikkeld wordt als bij ejaculerende ratten. Dat is niet zo vanzelfsprekend, omdat bij vrouwtjesdieren (op enkele apen en mensapen na) nooit is waargenomen dat ze tijdens seks gedrag vertoonden dat gebruikelijk is bij een orgasme.

Neuro-anatoom Jan Veening gaat nog niet zover dat hij de copulerende vrouwtjesratten een orgasme toedicht, maar geeft toe dat alles erop wijst dat ook bij dieren de vrouwen plezier beleven aan seks. Veening: 'Het lijkt op een orgasme.'"
Zie bron 3.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

poezen in ieder geval niet.
ongecastreerde katters hebben kleine weerhaakjes op hun penis, wat de paring voor de poes tot een pijnlijk gebeuren maakt.
deze pijnprikkel triggert de eisprong.
het is dus goed mogelijk dat de poes een nestje werpt van verschillende vaders.
Rieneke1
13 jaar geleden
Nee dat kunnen ze niet. Het enigste "dier" die dit wel kan is de mens. Het wordt ook wel het grapje van God genoemd. Want hij zou dit hebben gedaan, omdat mensen intelligent zijn. Dat ze zonder dit klaarkomen geen zin zouden hebben om hen voort te planten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JA, er zijn apen soorten die dat net zo beleven. Voor de rest weet ik het niet.