Zijn mensen en honden de enige soorten waarvan de vrouwelijke sexe menstrueert? Zo ja, waarom enkel bij deze twee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Nee hoor, ook mensapen menstrueren, en er zijn er nog wel meer.
Bij de meeste zoogdieren echter is er sprake van een zeer korte bronsttijd waarin het vrouwtje drachtig is, en een periodieke menstruatie zien we eigenlijk alleen bij dieren die zich het gehele jaar door voort kunnen planten en het hele jaar sexueel actief (kunnen) zijn.

Bij hondachtigen in het wild komt deze 'menstruatie' overigens niet voor. Vermoedelijk is het er in de loop van de eeuwen min of meer ingefokt doordat honden het hele jaar door ' gekruisd' werden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Apen kunnen er ook wat van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Menstruatie komt alleen voor bij mensen en mensenapen. Honden(teven) verliezen wel een soort van bloed maar zij zijn dan juist vruchtbaar in deze periode en menstrueren niet maar zijn loops(gemiddels 1 x per 6 maanden) tijdens de menstruatie(afgeleid van mensis = latijns voor maand) wordt juist e.e.a afgestoten cq opgeruimd voor de volgende ovulatie