Is maladaptatie een correct wetenschappelijke term?

Ik kan de zogenaamde problemen door deze wetenschappers aangebracht ook verklaren met de klassieke evolutiethoerie (uitsterven dodo, uitsterven reuzenhert, enz.). Occams razor?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Biologie
2.9K
Antoni
4 jaar geleden
Het lijkt mij onmogelijk om van woorden die worden gebruikt aan te geven of dit correct wetenschappelijke termen zijn. Er zijn voorzover ik weet immers geen lijsten of overzichten hiervan. Hoe zou je zo'n vraag moeten beantwoorden? Zijn er dan voorwaarden/eisen/kenmerken verbonden aan het zijn van een correct wetenschappelijke term?

Antwoorden (1)

Ja, maladaptatie (letterlijk ‘slechte aanpassing’) wordt in de wetenschap gebruikt in allerlei disciplines.
In jouw context zou je beter het woord ‘evolutionaire mismatch’ kunnen gebruiken.

Evolutionaire mismatch is een evolutionair verworven eigenschap die ooit voordelig of neutraal was voor een organisme, maar na veranderingen van de omstandigheden of de omgeving een nadelige uitwerking krijgen.
De evolutietheorie beschrijft het proces waarbij erfelijke eigenschappen binnen een populatie van organismen veranderen in de loop van de generaties als gevolg van genetische variatie, voortplanting en natuurlijke selectie..

Maladaptatie is dus maar een onderdeeltje van de evolutie(theorie).
SimonV