Waarom ontwikkelde dinosauriërs zich niet door?

Zodra mensen naar buitenaards leven zoekt wordt er altijd gespeculeerd over hoever dit leven ontwikkeld zou zijn op technologisch gebied.En hoe dit leven wat er mogelijk al miljoenen jaren is leeft. Ondertussen hebben dino's 165 miljoen jaar op deze planeet gewoond zonder zich ernstig te evalueren zoals de mens dat heeft gedaan in een kortere tijd. Hoe is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je aan de top van de voedselketen staat op een gegeven moment, dan is er weinig reden tot evolueren. De dino had in het begin nergens van te duchten, i.e. geen natuurlijke vijanden, de mens heeft dat privilege niet gehad.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar binnen alle levende dinosauriërs waren er toch wel soorten die zich zorgen moesten maken om andere soorten? Wat was de reden dat deze zich niet voortplantte? En momenteel heeft de mens geen natuurlijke vijanden waarvoor ze bang hoeven zijn, dus waarom besluiten wij nu nog wel door te evalueren?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kijk maar in de lucht/tuin: vogels zijn afstammelingen van dinosauriërs. Van groot naar vliegend klein, lijkt mij wel een 'doorontwikkeling'...!
Erna55
5 jaar geleden
@GBaGB:
Je haalt voortplanting en evolutie door elkaar. Daarnaast noem je evolutie een keuze.
Lees eens iets over evolutie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Precies Erna55, daar wringt de schoen bij GBaGB. Een soort kan niet 'besluiten' te evolueren, dat bepaalt de natuur. En er is bij mijn weten ook nog nooit een soort geweest die een besluit heeft genomen zich niet meer voort te planten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik bedoel eerder 'ontwikkeling'. Vandaar heeft u gelijk dat evolutie een verkeerde woordkeuze is. Maar dan is mijn vraag nog niet beantwoord. Want hoezo besloten bepaalde dino's zich niet anders door te ontwikkelen om er zekerder van te zijn te kunnen overleven?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
GBaGB, jouw verkeerde woordkeuze zit hem in 'besluiten'. Geen enkele soort 'besluit' of ze zich doorontwikkelen. Zoals Buurmannetje aangaf: de dino's hadden weinig of geen natuurlijke vijanden en dus is er voor de natuur geen noodzaak om de soort aan te passen. De mens evolueert momenteel ook amper. Wij kunnen momenteel in vrijwel alle denkbare omstandigheden overleven, dus is er geen reden tot aanpassing. Soorten die niet opgewassen zijn tegen nieuwe omstandigheden sterven uit, dat is het Darwin-principe van survival of the fittest.
tinus1969
5 jaar geleden
Dinosauriërs evolueerden bovendien voortdurend WEL; dinosauriërs uit het late Krijt (zoals Tyrannosaurus) zijn geheel anders dan eerdere dinosauriërs.
Overigens evolueren mensen ook. Zaken als lichte huidskleur en lactose-tolerantie zijn zelfs pas vrij kort geleden (resp. zo'n 10.000-20.000 en 6.000 jaar geleden) ontstaan.
Je vraagt eigenlijk iets geheel anders; waarom is intelligentie maar één keer ontstaan, en pas zo'n 600 miljoen jaar na het ontstaan van dierlijk leven? Zaken als ogen of vleugels zijn immers vrij snel (en ook meerdere malen) ontstaan.
Dat is een vraag waar geen goed antwoord op is. Blijkbaar is intelligentie iets dat afhangt van zeldzame mutaties, terwijl andere mutaties veel gewoner zijn.
tinus1969
5 jaar geleden
Aanvulling: Het grote probleem met intelligentie is, dat je grote/complexe hersenen nodig hebt. Grote hersenen kosten echt waanzinnig veel energie; mensenhersenen verbruiken 20% van de energie terwijl ze maar 2% van het gewicht zijn.

Antwoorden (1)

Als ik de natuur bekijk zijn er toch een paar dinosaurussen die zich perfect hebben aangepast en nog altijd bestaan.
Een dinosaurus is niets anders dan een reptiel en als we in de reptielenwereld kijken zien we dar er twee soorten zijn die nog altijd leven en zich volledig hebben aangepast aan de huidige tijd, dit zijn de schildpad (de oudste soort dino) en de krokodil.
Daarnaast hebben zich uit de reptielen zich de vogels ontwikkeld en een aantal zoogdieren, dus de ontwikkeling van de reptielen (dinosaurussen) staat nog altijd niet stil en mogelijk overleven ze door de simpelheid juist de mens.