Is het waar dat als je niest je oogballen eruit kunnen vallen?

Ik hoor dat vaak mensen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.3K

Het beste antwoord

nee hoor. je oogballen passen goed in de oogkassen en worden goed beschermd door een heel spierstelsel en je oogleden.
als jij de neus zijn werk laat doen, zonder ingrijpen van neus-dicht-knijpen of zo iets, kan er echt niets gebeuren. daar hoef je echt niet bang voor te zijn.

laat de neus zijn ding maar doen, die weet beter hoe het moet dan jij.

als je zo'n bangmakerij vaak hoort is het misschien zaak dat je de bangmakers laat weten dat je daar niet van gediend bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik moet de eerste mens nog meemaken bij wie dat is gebeurd. Het is natuurlijk een fabeltje eerste klas!

Wanneer je niest, hou je automatisch je ogen gesloten. Net als dat je je hand automatisch terugtrekt als hij vlak bij een vlam komt. Zoiets noem je reflex en dat gebeurd bij mensen instinctief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, daar hoef je niet bang voor te zijn.
bij mensen is de oogbol uitstekend beschermd in z'n kas.
wat je wel ziet bij sommige hondenrassen met erg platte snuiten en bolle ogen, is dat de ogen eruit kunnen ploppen als je ze stevig bij het nelvel pakt.
gelukkig is de mens niet op die manier doorgefokt.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ik kan jullie daar geen 100% zekerheid over geven . Waarschijnlijk kan het niet .

Als het een echte mythe is , dan is het misschien een leuke om te laten testen door de Mythbusters.

http://dsc.discovery.com/tv/mythbusters/ en ga naar message board.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Je ogen liggen niet los in je oogkas, maar zitten aan spieren vast. Verder zit je ooglid er voor. Dus zelfs al zou je zo hard niesen dat je je voorhoofdholte kapot niest en er lucht achter je ogen zou komen, kunnen je ogen er niet zomaar uit.