Wat is het verschil tussen een infectieziekte en een ontsteking?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
erotisi
6 jaar geleden
ontstekingen kunnen ook veroorzaakt worden door irritatie door bijv. wrijving waardoor het immuunsysteem in actie komt om schade te repareren. Bij een infectie is er meestal sprake van een virus of baterie die de schade heeft veroorzaakt doordat deze is geinfecteerd in het lichaam.

Antwoorden (1)

Ontsteking (inflammatie) is een reactie van het lichaam op beschadiging van weefsel of op prikkels van buiten (met dank aan wiki). Kortom, een ontsteking is een reactie op elke beschadiging (niet alleen door ziektekiemen, maar ook bv muggebeten of verwondingen), en soms spontaan (dus zonder beschadiging), zoals bij auto-immuunziektes.
Een infectie is de aanwezigheid van ziektekiemen in het lichaam, dat kan in principe zelfs zonder ontsteking hoewel het lichaam er meestal met een ontsteking op reageert.
tinus1969