Is het mogelijk om een super blank kind te krijgen als 1 van de ouders getint/donker is?

Mijn vriend beweerd dat her mogelijk is om een blank kind te krijgen ( kind super blond haar, blanke huid en blauwe ogen) als de vader blank is en de moeder donker is.

Dus als de vader donker is en de moeder licht wordt het volgens hem altijd een getint/ donker kind.

En als de vader blank is, is er volgens hem een grote kans dat het kind er dus blank uitkomt zoals boven beschreven.

Naar mijn idee is dat zowat bijna onmogelijk ( uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Ik denk zelf namelijk dat het kind er zoizo getint/donker uitkomt ongeacht of de moeder donker is of de vader.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
10.1K
Erna55
6 jaar geleden
Kijk eens hier : https://www.erfelijkheid.nl/familie/huidskleur-erfelijkheid

Antwoorden (1)

Dat de genen van de vader dominant zullen zijn, is domweg niet waar. Genen van mannen hebben geen grotere spierballen waarmee ze de vrouwelijke genen wegjagen ofzo. Gelukkig maar, anders zaten we al snel met een overschot aan mannen.

Wel is het mogelijk dat van twee mensen met verschillende genen voor huidskleur, de kinderen onverwacht donker of licht van huid zullen zijn. Een mens zijn huidskleur is een mix van de genen die hij meekrijgt van zijn ouders. Als twee betrekkelijk licht getinte mensen allebei een mix zijn van een set van donkerder en lichtere genen en ze geven allebei de donkere genen door, dan zal hun kind donkerder zijn dan zijzelf.

Op die manier kan het ook zijn dat een man met een lichte huidskleur en een vrouw met gemengde genen voor huidskleur, een kind krijgen dat wat betreft huidskleur veel meer op hem lijkt dan op haar, maar dat kan dus net zo goed andersom zijn.

In feite ligt het overerven van genen voor huidskleur, haarkleur, enzovoort ingewikkelder omdat er meerdere genen bij betrokken zijn, maar dat lijkt me eigenlijk niet meer een antwoord op je vraag.