Chromosomen bestaan uit DNA en eiwitten.
Het is lang niet duidelijk geweest welke van deze twee het genetische materiaal bevatten, mede omdat onderzoekers moeite hadden met de simpliciteit van DNA. Het leek onmogelijk dat deze relatief simpele nucleotidereeks al het genetische materiaal kon bevatten. Tegenwoordig weten we dat het DNA wel degelijk het genetische materiaal bevat en dat de eiwitten zorgen voor het correct oprollen van de lange DNA strengen.

Toegevoegd na 33 minuten:
Desoxyribonucleïnezuur, afgekort als DNA (Engels: Deoxyribonucleic acid), is een biochemisch macromolecuul dat fungeert als belangrijkste drager van erfelijke informatie in alle bekende organismen, inclusief virussen (met uitzondering van RNA-virussen).
Een DNA-molecuul bestaat uit twee lange strengen van nucleotiden, die in de vorm van een dubbele helix met elkaar vervlochten zijn. De volgorde van nucleotiden in een streng wordt een sequentie genoemd. Doordat er zeer veel sequenties mogelijk zijn, kan de volgorde van nucleotiden unieke erfelijke informatie verschaffen. Zoals met letters woorden, zinnen en boeken gemaakt kunnen worden, zo worden ook de letters van het DNA (de nucleotiden dus) gebruikt om allerlei erfelijke informatie te coderen.
DNA bevindt zich in cellen dus in de vorm van chromosomen. Chromosomen kunnen miljoenen baseparen bevatten. Door middel van de replicatie wordt het DNA in een chromosoom gekopieerd. De replicatie gaat vooraf aan de celdeling. Zodoende krijgt elke cel een kopie van het DNA, en kan via de voortplanting het DNA doorgegeven worden aan het nageslacht. Op een chromosoom bevinden zich tientallen tot honderden genen.
SimonV