Waarom is de mens kaal?

De mens is als enigste "zoogdier"kaal, wat is het voordeel om zonder vacht door het leven te gaan, het lijkt mij dat wij veel kwetsbaarder zijn dan dieren met een beschermende vacht.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag is incorrect. De mens heeft wel degelijk een vacht, maar een hele dunne. Verder zijn er andere zoogdieren die wél geheel kaal zijn of, soortgelijk aan de mens kaal zijn; denk aan walvissen, dolfijnen, vleermuizen, molratten, varkens. Daar de vraag gebaseerd is op een reeks aan incorrecte aannames, is deze dus feitelijk niet te antwoorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je vergeet de Walvis en de Dolfijn... Of zijn deze rondzwemmende zoogdieren tegenwoordig behaard?

Antwoorden (6)

Scherp opgemerkt Starbless. De vraag blijft wel staan als het gaat om zoogdieren die niet in zee leven ?

Ik denk dat we onze lichaamsbeharing steeds meer verloren hebben omdat we ons gingen kleden. Middels kleding kan je warmte en kou beter reguleren ? Je bespaart daarmee de energie die het kost om telkens te moeten verharen ? Het is hygienischer zonder vacht ?

Ik heb geen idee eigenlijk..We hebben nog wel een vachtje op ons hoofd, tegen de zon vermoed ik. Alhoewel kalende mannen zelfs dat moet missen..die zonneprotectie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook zoogdieren die niet in zee leven kunnen kaal zijn. Wel eens gehoord van naakte molratten? Ja, die bestaan echt!

Wat betreft de mens betreft: De natuur past zich doorgaans aan aan de omstandigheden. Als de mens kaal is, dan is dat een teken dat haar niet noodzakelijk is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag is natuurlijk: Wat is het nadeel?

Want waarom zouden kale mensen aan natuurlijke selectie ten onder gaan? Ze zijn niet minder dan mensen met hoofdhaar en geven dus ook even vaak hun genen door aan de generatie na hen.

Onze voorouders (dezelfde voorouders als de aap) hadden een vacht over het gehele lichaam. Dit is voor een groot deel weggeevolutioneerd, omdat ook mensen zonder vacht konden overleven (berenvellen als alternatief).

Kaalheid zou daarmee te maken kunnen hebben.

Waarom vooral mannen er last van hebben vind ik een interessantere vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kleren hebben de functie overgenomen van het haar... Kleren moeten tegenwoordig te allen tijde, daarom is het niet meer nodig haren te hebben overal. En zoals alles in alle leven dat wat je niet gebruikt atrofieert...

De mens is overigens toch het enige zoogdier dat zich kleedt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in de baarmoder krijgen we op een gegeven moment over ons hele lijf een vacht, die na een tijdje weer verdwijnt. dus eigenlijk hebben wij ook een vacht gehad die alleen op ons hoofd is gebleven ( en een beetje op onze armen en benen ).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Na wat over en weer gemaild te hebben over mijn vorige antwoord (je kunt deze terugvinden bij reacties), hierbij een antwoord op de vraag die je mijns inziens had willen stellen; "Waarom heeft de mens een dunne vacht?"

Toen onze voorouders vanuit de Afrikaanse bossen naar de Afrikaanse grasvlaktes migreerden, bleek hun vacht teveel warmte vast te houden in de zinderende zon. Op dat moment was het dus van levensbelang om de vacht zo dun mogelijk te krijgen. Een dikke vacht zorgde in deze omstandigheden namelijk al snel voor een te hoge lichaamstemperatuur in de mens, omdat de vacht natuurlijk ook een isolerende werking heeft.

Toen vervolgens onze recentere voorouders weer in koudere gebieden terecht kwamen, ontdekten ze een aantal praktische, snellere manieren om niet af te koelen; vuur was gedomesticeerd, er konden beschuttingen gemaakt worden in de vorm van hutjes, en de vacht van andere dieren werkte net zo goed als een eigen vacht zou doen. Door dus de hulp in te roepen van andere middelen heeft de mens het nooit meer nodig gehad om zijn vacht dikker te maken.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat een dikke vacht ook bij mensen nog voorkomt als gevolg van regressieve genen (denk aan die docu over een Mexicaanse familie met volle vacht over hun hele lichaam - of Sean Connery, voor een bekender voorbeeld).