Waarom vliegen nachtvlinders in de nacht?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
1.9K
Amadea
6 jaar geleden
Waarom werken mensen die nachtdienst hebben 's nachts?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zouden dagloners anders heten, werkten zij bij nacht?
en verdient de nachtportier wel een dagloon?

Antwoorden (2)

Omdat er dan minder predatoren (roofdieren) actief zijn.
tinus1969
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Klinkt logisch. Maar waarom vliegen dagvlinders dan niet 's nachts?
tinus1969
6 jaar geleden
@SimonV, omdat dagvlinders dat risico accepteren of daar op een andere manier mee omgaan. Er is biologisch gezien zelden maar één strategie die de beste is om te overleven, maar er zijn verschillende strategieën met hun eigen voor- en nadelen. Nachtvlinders vliegen 's nachts, hebben daardoor minder predatoren (vooral vleermuizen), maar kunnen bv niet/moeilijker oriënteren en aan voedsel komen . Aangezien sommige vlinders maar enkele dagen leven, is dat laatste soms geen probleem.
SimonV
6 jaar geleden
Nachtvlinders vliegen ‘s nachts.
Gevolg: minder predatoren.
Jij draait dus ook oorzaak en gevolg om. ;-)
tinus1969
6 jaar geleden
@SimonV, die predatoren waren er eerst (of zijn juist ''s nachts afwezig), waardoor er selectiedruk ontstaat. In die zin is de aan- of afwezigheid van predatoren de oorzaak.
Het is nog niet duidelijk waaruit nachtvlinders precies ontstaan zijn. Ze leefden al 185 miljoen jaar geleden en waren er veel eerder dan de dagvlinder, die zo'n 50 miljoen jaar geleden uit de nachtvlinder evolueerde. Dat zou natuurlijk niet gebeurd zijn als er overdag meer predatoren waren.

Waarom er nachtvlinders zijn die 's nachts vliegen, zal te maken hebben met de onbekende ontstaansgeschiedenis. Er zijn ook nachtvlinders, zoals de kolibrievlinder en de Sint-jansvlinder, die voornamelijk overdag vliegen.
Het voordeel hiervan is onder meer:
- Beter zicht
- Warmer: nachtvlinders moeten 's nachts met hun vleugels trillen om op te warmen en zo te kunnen vliegen. Overdag kunnen ze hiervoor de zon gebruiken.
- Ze hebben geen last van hun grootste predator: de vleermuis. Nachtvlinders hebben hiervoor zelfs een systeem ontwikkeld: ze horen het ultrasone geluid van de vleermuis en sommigen pogen door eigen ultrasone golven te produceren vleermuizen in verwarring te brengen (Dit systeem is rudimentair bij dagvlinders teruggevonden).

Verschil dagvlinders en nachtvlinders
Dagvlinders hebben dunne antennes met een verdikt uiteinde, vaak in de vorm van een knopje. Bij nachtvlinders komen andere antennevormen voor, met name dunne zonder verdikt uiteinde, en gekamde of geveerde antennes.
Veel nachtvlinders hebben mooie schutkleuren en tekeningen op de vleugels waardoor ze minder opvallen als ze overdag slapen.
Doordat ze 's nachts minder goed kunnen zien, oriënteren veel nachtvlinders zich op hemellichamen en aardmagnetisme. Met bijvoorbeeld de maan in één bepaalde hoek van het blikveld kunnen ze door de grote afstand mooi in rechte lijnen vliegen.
SimonV