Hoe verloren schapen vroeger hun vacht, voordat ze met de mens in aanraking zijn gekomen?

Een aantal jaar geleden, werd er een schaap terug gevonden, die 2 of 3 jaar daarvoor was weggelopen uit de kudde. Het beest kon amper nog op z'n poten staan door de groei van z'n vacht. Niemand heeft hem kunnen ontdoen van zijn wol!
Hoe overleefden deze dieren, voordat zij in aanraking zijn gekomen met de mens, die hen ontdoet van hun vacht in het voorjaar!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
5.1K

Het beste antwoord

Schapen ruiden vroeger ieder voor- en najaar.

De volgende informatie komt uit een artikel van de universiteit van Wageningen. Vond het wel interessante aanvullende informatie:
Het scheren van schapen kost tegenwoordig meer dan de wol oplevert. Daarom zijn schapenhouders al een tijd op zoek naar schapen die niet geschoren hoeven te worden,
Het beoogde schaap heeft al een naam - Nolana, Latijn voor geen wol - maar is er nog niet echt.
Het klinkt een beetje vreemd, maar voor het schaap van de toekomst moeten we eigenlijk weer terug naar het oerschaap. Van nature ruien schapen ieder voor- en najaar, maar de populaire rassen in de schapenhouderij hebben deze eigenschap verloren.
Moderne schapen zijn juist gefokt op het vasthouden van hun vacht. Dat gaf wel meer werk, maar heeft de kwaliteit van de wol ook sterk verbeterd. Door de gestegen arbeidskosten en de sterk dalende vraag naar wol, is scheren nu echter een kostenpost geworden en zijn schapenfokkers zelf aan gaan experimenteren met zelfruiende schappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De schaapsvacht is door fokken ontstaan; van oorsprong hadden schapen niet zoveel haar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank u
De vacht sleet net zo snel als dat die aangroeide, door het jaar heen...