als mensen links of rechtshandig zijn, zijn honden, katten en andere dieren dan ook links of rechts"handig"?

en waarom zijn er meer rechts dan linkshandige mensen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Paarden hebben dit zeker. Of ze lopen linksom beter door de manege of rechtsom. Dit geld ook voor een linker of een rechter galop. Het is ook zeer goed om te weten of je paard links of rechtshandig is met er naast lopen. Als je paard linksbenig is (wat de meerderheid is, vraag me niet hoe) dan kun je het beste links van het paard lopen. Bij rechtsbenige paarden loop je rechts van het paard. Je staat dan in de dominante positie en dat geeft vertrouwen bij je paard.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja
Erfelijkheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zeker wete doe ik het niet.
Maar ik kan mij voorstellen dat dieren ook een kant hebben waar hun voorkeur naar uit gaat..
We zijn toch uiteindelijk allemaal dieren.

Je tweede vraag: weet ik helaas niet ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook dieren hebben een voorkeurpoot en b.v. voorkeurzijde om op te gaan liggen.
Dat er meer rechtshandigen zijn dan linkshandigen is niet zo vreemd. De linker hersenhelft is dominant en die bestuurt de rechter zijde van ons lichaam. Bij mensen is de verhouding tussen links- en rechtshandigen één op tien. Dat één hersenhelft (de linker) dominant is is niet zo vreemd als je bedenkt dat bij vrijwel iedereen het hart links en de lever rechts zit. De vraag is eerder waarom er dan toch zoveel linkshandigen zijn.
Helaas moet ik je hierop het antwoord verschuldigd blijven.

Bij nader inzien moet ik dit antwoord herroepen, linkshandigheid schijnt vaker voor te komen bij mensen met een groter technisch/ ruimtelijk inzicht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Huh? Dus de hersenhelft die bij de lever hoort zou dominant moeten zijn over de hersenhelft die bij het hart hoort? Waarom dan, wat zou daar het nut van zijn? Kun je een bron geven die die relatie uitlegt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dominant wat betreft handelen en het voorafgaande bedenken.
De rechterhemisfeer heeft weer andere specialismen als muziek en rekenen (wiskunde).
over de vraag of dieren ook een voorkeurshand hebben:

er is een keer in een dierentuin een onderzoek gedaan of hun octopus een voorkeursarm had. Dit bleek zo te zijn!
ik weet niet meer precies hoe dat zat, en ik kan het ook niet vinden... :(