Dieren zijn in beginsel met zintuigen uitgeruste, meercellige organismen, die hun energie niet door fotosynthese opwekken, maar deze uit organische stof betrekken (verkregen door andere organismen op te eten en te verteren) en die zuurstof voor hun stofwisseling nodig hebben. De meeste dieren kunnen zich bewegen.
Antoni
6 jaar geleden
Een dier is een meercellig, levend organisme dat in staat is om te bewegen en te reageren op zijn omgeving door middel van zintuigen. Een kat of een hond zijn voorbeelden van dieren. De wetenschappelijke naam voor dieren is Animalia.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoewel mensen ook onder de Animalia vallen, wordt met het woord dier vaak een niet-menselijk wezen bedoeld. Bijna alle dieren zijn in staat om zelfstandig te bewegen. Hierbij gebruiken ze energie, dat verkregen moet worden uit voedsel. Het lichaam van een dier bestaat uit verschillende weefsels, zoals spieren, botten en bindweefsel. De spons is hierop echter een uitzondering, maar behoort wel tot de Animalia. Sommige dieren planten zich voort door middel van paring, maar er zijn ook dieren die in staat zijn om zich zonder seks voort te planten.
Erna55
6 jaar geleden
Iets is een dier als ruwweg aan de volgende voorwaarden voldoet:
-het is meercellig
-de cel is eukaryoot, heeft geen celwand, en is heterotroof (geen fotosynthese)
-tussen de cellen zit een extracellulaire matrix die oa. collageen bevat
-tijdens de groei heeft het embryo een blastula-fase
-een dier heeft zogenaamde hox-genen
tinus1969
6 jaar geleden
Feitelijk is de mens ook een dierensoort en zal worden ingedeeld onder de categorie 'zoogdieren'. De oermens was niet ver af van de dieren, het gedrag was vrijwel identiek en het belangrijkste was overleven. Er was nog geen taal dus ook zij communiceerden via brullen, schreeuwen of andere geluiden, maar geen woorden...
De evolutie en de hersenmogelijkheden bij de mens, die groter waren dan bij de dieren, maakten het oerbeest tot een 'Homo Sapiëns'...de denkende mens.
Dieren kunnen niet nadenken, zij volgen hun natuurlijke instinct.

Door de evolutie zijn wij onze lichaamsbeharing kwijt geraakt en worden alleen die delen nog met haar bedekt die echt beschermd moeten worden tegen hete zon of andere weersinvloeden. Als mens zijn we zelf in staat om bescherming tegen de kou in de winter te maken en daarom begonnen mensen als snel voor 'onderdak'te zorgen, door een hut, huisje of grot in te richten en vuur te maken. Hierdoor werd volledige lichaamsbeharing dus overbodig en werd weg- geëvolueerd bij volgende generaties. Omdat wij geen staart meer nodig hadden, is die bij ons ook verdwenen en wat rest is het staartbeen, dit noemen wij het 'stuitje'.

Alles wat mens is , is dus ook een dier....een dier is echter geen mens en dat maakt het verschil.
Er zijn zelfs ook nog steeds mensen die zich , ondanks hun beter ontwikkelde hersencapaciteiten, nog echt als beesten kunnen gedragen. Zij hebben geen mededogen met anderen en kunnen zonder enige gewetenswroeging of scrupules, hele volksstammen uitmoorden als het ze wordt opgedragen door de groepsleider!
Dat is ook al zo'n gegeven waaruit wij kunnen opmaken 'een kuddedier' te zijn...we leven in groepen en volgen de leiders. Trends worden massaal gevolgd en we spiegelen aan elkaar...als er een begint te huilen, te lachen, of te protesteren beginnen anderen ook automatisch mee te doen.

Alleen de beschaving, het intellect , het vermogen om te praten, schrijven enz. enz. maakt dat wij als mens gezien worden en natuurlijk ook de uiterlijke verschijning, waarvan de huid het opvallendste is, de rechtere houding en de meer in proporties zijnde lichaamsbouw.
amc