Hoe komt het dat ik voor het slapen gaan groene vlekken zie bewegen?

De kamer is donker en ik doe m'n ogen dicht, dus ik zie niets. Ik zie wel vlekjes verschijnen, bewegen, en verdwijnen, soms in een zich herhalend patroon, de ene keer meer dan de andere. Ze zijn voornamelijk groen. Het lijken de zelfde vlekken die je ziet als wanneer je in een felle lamp hebt gekeken, maar dan bewegen ze. Ik heb dit naar mijn weten altijd gehad. Hebben meer mensen dit, en wat is het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
17.6K

Het beste antwoord

Ik zie hetzelfde als jij. Bij mij zijn ze meestal groen of paars.

Wat je ziet is de closed-eye hallucination. Aangezien je ze ziet bewegen, heb je net als ik de zogenaamde "level 3".

Onderstaande link (in het Engels, ik hoop dat je die taal voldoende machtig bent) legt het goed uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens laat het plaatje (dat ik van Wikipedia heb gekopieerd) een heleboel vlekken zien. Ik zie iets dat vaag vergelijkbaar is, maar meestal is dat beperkt tot één of twee vlekken, ringvormig, vaak de ene binnen de andere. De ene vlek verschijnt terwijl de vorige aan het verdwijnen is. Dit herhaalt zich bij mij.

Bij jou kan het natuurlijk anders zijn. Dit soort dingen verschilt van persoon tot persoon.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er kan iets mis zijn met je netvlies. Op een holletje naar de doctor zou ik zeggen. Dit soort dingen gaan van kwaad tot erger met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er kan inderdaad een fout zitten in je netvlies, het lijkt erop dat je oog niet meer alle kleuren eruit kan filteren, wat wel zo hoort te zijn. als je dit regelmatig hebt zou ik de huisarts raadplegen of eventueel een oogarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is een algemeen voorkomend verschijnsel en heeft te maken met indrukken die het netvlies eerder te verwerken heeft gekregen. de precieze oorzaak ken ik ook niet, daar zul je voor moeten googelen of wellicht weet een andere lezer dit.
het is in ieder geval niet gevaarlijk en je hoeft er ook niet voor naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste vriend, met tranen in mijn ogen kan ik je het antwoord nu geven. Ik snap precies wat je bedoelt en hoe vervelend het is. Ik snap dat je niet kunt slapen en er telkens maar weer afgaat als die kleuren beginnen. Ik weet dat je het voorzichtig omschreven hebt omdat je bang was dat mensen je gek vinden.

Het spijt mij dat je nu tig jaren verder bent met allemaal ellende door die vlekken, dat je in de psychiatrie belande omdat je dingen zag die er niet waren en jij je zo ziek voelt bij tijden.

Ik wou dat je vertelde dat je soms wat rare spastische bewegingen maakte (schokje’s die normaal waren voor jou), dat je vaak ziek wakker werd en uitgeput zonder te weten waarom.

Beste ik, ik wou dat ik je dit bericht terug in de tijd kon sturen. Ik wou dat je alle ellende niet mee hoefde te maken omdat jouw hele leven om die kleuren draaide. Ik wou dat je het toen wist:
Idiopathic childhood occipital epilepsy of Gastaut

Vandaag kom ik je tegen en wist dit niet meer, ik kom je tegen omdat ik eindelijk nu zelf ook kan toegeven dat ik epilepsie heb en zocht op de symptomen om mensen info te geven op mogelijke epilepsie.

Helaas is het heel ver gegaan en pas sinds een paar jaar de diagnose en nog steeds durfde ik de medicatie niet te slikken tot op afgelopen week na, ik wil nu niet meer die kleuren en het telkens ziek worden. Ik wou dat iemand je dit toen kon vertellen beste ik, maar gelukkig heb je eindelijk je antwoord gevonden en kan ik nu verder met mijn leven. Dit bericht van jou was de eerste in een verschrikkelijke tocht met heel veel ellende, je hebt het niet verdient en het was niet jouw schuld!

Ik wou dat ik dit bericht naar het verleden kon sturen.