Kan je hondsdolheid oplopen door een vleermuis indirect aan te raken?

Ik had dus gister een vleermuis in mijn kamer, hij kon het raam dat ik open had gezet niet vinden. Dus ik probeerde hem met een handoekje te vangen. Dat lukte. Maar nu vraag ik me af of ik mogelijk besmet bent geraakt met rabies virus. Ik ben niet gebeten en heb het dier niet aangeraakt, maar kan er speeksel op het handoekje terecht zijn gekomen waar ik vervolgens weer in aanraken ben geweest? M.a.w. kan transmissie van het rabiës virus ook indirect over worden gedragen? Zie bijlage voor de vleermuis.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Je hoeft niet bezorgd te zijn. Dit lijkt me een dwergvleermuisje, en daarbij komt geen hondsdolheid voor. Er zijn een of twee vleermuissoorten, de laatvlieger en ik meen de rosse, waarbij hondsdolheid ooit in een heel enkel geval is vastgesteld. Je hoeft absoluut niet bezorgd te zijn. In een volgend geval wellicht meer geduld hebben: een open raam wordt meestal al snel gebruik van gemaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja het antwoord op je vraag: in theorie zal dat kunnen, maar in de praktijk zie ik dat niet snel gebeuren.
Rieneke1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zou het ook om een jonge laatvlieger kunnen gaan? Die kleiner is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En hoelang zou het virus ex vivo kunnen leven? Er is zeer weinig hierover te vinden.
Rieneke1
6 jaar geleden
Nee er zijn nu nog geen jonkies die rondvliegen. Stop met je zorgen te maken. Ik heb al 100den vleermuizen met blote handen vastgepakt, en leef nog steeds. Zelfs al zou het een volwassen laatvlieger zijn geweest, wat niet het geval is, dan nog is het risico zo goed als nihil.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad Rieneke, totaal geen reden om zich zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt. Het is erg schrikbarend omdat de gevolgen van hondsdolheid zo ernstig zijn, nu leef ik wel met minder zorgen.
Rieneke1
6 jaar geleden
Sandervb1, de vleermuizenhondsdolheid is minder heftig als de gewone hondsdolheid. In heel West - Europa hebben de laatste 70 jaar 3 mensen vleermuizenhondsdolheid gehad: 1 persoon die ergens in Afrika gebeten is, en 2 vleermuisonderzoekers.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is ontzettend weinig!
Rieneke1
6 jaar geleden
Dat bedoel ik! :)