Welke rupsenkolonies pakken op dit moment hele struiken in met spinsel?     [foto]

Ik zie meerdere grote struiken die grotendeels, of zelfs geheel, zijn ingepakt met spinsel. In dat spinsel zitten grote rupsenkolonies. Sommige struiken zijn zelfs geheel kaalgevreten, er zit geen groen meer aan.

Welke rupsen doen dit?

Cryofiel
6 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Amadea
6 jaar geleden
P.s. De vraag vermeldt [foto], maar die is niet zichtbaar.

Het beste antwoord

Dat is de rups van de stippelmot:

"In het begin van de zomer is ze er weer de spinselmot of stippelmot(Hyponomeuta padellus). Ze kan echt een ware plaag zijn. In korte tijd worden bomen en struiken van hun groene blaadjes ontdaan. Soms palmen ze zelfs auto's en fietsen in."
bamibal
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies, vroeger eens verschillende kolonies gehad in een meidoornhaag. Mijn vader heeft moet spuiten, anders geen haag meer.
+
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook als je niet spuit, de rupsen verpoppen vrij snel en daarna komen er weer nieuwe blaadjes aan de struiken en de verpopte rupsen worden weer vlinders. Is dit jaar wel meer dan andere jaren.