Muggen kunnen niet goed tegen de kou. De meeste gaan dan ook dood in de winter.

Sommige overleven door zich te verschuilen op warme plekken, vaak in kleine gaatjes in huis. Ze zijn de hele winter in winterslaap. Muggen zijn koudbloedig en hebben warmte nodig om te functioneren. In de lente worden de muggen dan ook weer actief en gaan ze op zoek naar vers bloed.

Een mug wordt niet ouder dan een paar maanden, en maakt daardoor maar maximaal een winterslaapseizoen mee.
fremar
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
@fremar dat doen alleen vrouwtjes muggen mannetjes muggen steken niet eten geen bloed.
http://wibnet.nl/dieren/insecten/wat-eet-een-mannetjesmug
De meeste muggen overleven de winter niet als individuen, maar als soort. De volwassenen gaan dood, maar voordat ze dood gaan leggen ze eitjes die in slaapstand blijven ergens in of onder de grond, wachtend op warm weer, waarna de eitjes ontpoppen, en dan begint weer de cyclus met een kersverse lading nieuwe muggen.
Vergelijk het met woestijnplanten die tussen het ene regenbui en de volgende (soms duurt het jaren!) helemaal doodgaan en verdwijnen: het zijn de zaadjes die de soort in stand houden.

Er zijn echter een aantal soorten muggen (sommige leden van de Anopheles, Culex en Culiseta, ook in Nederland te vinden) die in staat zijn om zeer lage temperaturen te overleven, en de winter te doorstaan door hun metabolisme tot praktisch nul te reduceren. Ze gaan dus in een winterslaap, en zo kunnen ze feitelijk veel langer overleven dan in de warmere periodes.
Zo kan een winterslapende mug maandenlang overleven in een koude omgeving, en daarna ontwaken de de draad oppaken, terwijl in de zomermaanden is de levensverwachting van dezelfde mug 1 tot 4 weken (vrouwtjes leven het langst, mannetjes gaan heel snel dood)

Dus samenvattend: de eerste muggen die je ziet in de lente, kunnen inderdaad overlevers zijn van de winter, maar de meeste muggen in een nieuw seizoen komen uit eitjes die vóór de winter gelegd zijn, en veel beter bestand zijn tegen kou, droogte en bevriezing dan een volwassen mug.