Waarom hebben giraffes knobbels op hun hoofd?

Mijn favoriete dier is de giraffe, maar het is mij niet heel duidelijk wat de functie is van de knobbels op hun hoofd is. Weet iemand het? Ik hoor het graag.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
5.2K

Antwoorden (1)

Het is niet precies bekend wat de functie van de knobbels is, maar mogelijk hebben ze een soortgelijke functie als hertenhoorns.

--- Giraffes worden met hoorntjes geboren. Eigenlijk zijn het geen echte hoorns, maar beenvormige uitsteeksels van de schedel die met huid en vacht bedekt zijn. Bij de mannetjes kunnen de hoorns wel 25 centimeter lang worden. Vrouwtjes hebben kleinere hoorns.
Sommige oudere mannetjes hebben achter hun hoorns nog twee extra uitsteeksels. Het kan zelfs zo zijn dat ook op het voorhoofd een rare bult ontstaat.

Of de hoorns van een giraffe een bepaald doel dienen weten we niet, al lijken ze een rol te spelen bij de gevechten tussen de mannetjes. De mannetjes vechten regelmatig met elkaar om te bepalen wie de sterkste is. Dat gebeurt met een potje nekworstelen. Ze draaien hun nekken om elkaar heen en proberen de tegenstander met het voorhoofd en de hoorns flinke klappen te verkopen. Door het kopstoten zijn de hoorns van mannetjes aan het uiteinde vaak kaal. Bij de vrouwtjes zijn de punten bedekt met een toefje haar.---
Erna55