Is de afstand van de NP naar de ZP gelijk aan de lengte van de evenaar?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
9K

Het beste antwoord

De afstand naar van de Noordpool naar de Zuidpool is kleiner dan de helft van de lengte van de evenaar.

Gegevens zie bij Habamo

Nog even een rekensom om het te bevestigen.
a = de grootste straal over de evenaar, b = de kleinste straal over de polen.
Diameters bij Habamo

De omtrek van de evenaar is een cirkel dus pi*de grootste diameter (die over de evenaar dus).
π2a

De omtrek over de polen is een ellips. Dit geeft als formule π√(2(a²+b²)).
Hier is dus spraken over een gemiddelde van de grootste en de kleinste straal

zie http://www.wiswijzer.nl/pagina.asp?nummer=276#7 voor de formule.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, de helft van de evenaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat zou je denken maar ik stond ook van het tegendeel te kijken. zie hieronder
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zit verschil tussen, maar de helft dat kan nooit kloppen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tuurlijk wel. De evenaar loopt immers rondom de hele aarde, terwijl de afstand NP-ZP slechts de helft ervan bedraagt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad, de helft dus. Ik lees hieronder dat het een paar km. scheelt, maar toch...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de vraagstelling is eigenlijk een beetje vreemd, de evenaar is namelijk een gehele omtrek en afstand van N-pool naar Z-pool is de halve omtrek, die dan weer door de afplatting van de aarde korter is dan een halve evenaar. Kun je het nog volgen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij kunnen het perfect volgen hamabo, volgens mij volg jij het niet helemaal. Het gaat hier om omtrekken, jij begint hieronder over stralen en diameters te praten. En je stond van het tegendeel te kijken? Welk tegendeel, die 0,000001 procent dat het niet precies de helft is?
De middellijn van de aarde is bij de polen 12.713 km. Dat is de afstand tussen de noordpool en de zuidpool, gemeten langs de aardas. Bij de evenaar is de middellijn groter, namelijk 12.756 km. De aardbol is dus een beetje afgeplat. Bijna iedere planeet heeft een afplatting. De aarde bestaat uit een kern, een mantelen een korst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus iets minder dan de helft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je geeft niet echt een antwoord op de vraag hamabo. Hij vraag om de lengte van de evenaar, wat jij hier geeft is de diameter van de aarde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hij vraagt toch echt of de afstand Noordpool <> Zuidpool GELIJK is aan de LENGTE van de evenaar.
Letterlijk nee dus.
Ik denk dus ook dat hij bedoeld 'is de omtrek over de polen gelijk aan de lengte van de evenaar'.
En dat antwoord is ook 'nee'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aangezien de aarde zoals je zelf zegt afgeplat is, zegt een diameter op een bepaald punt erg weinig. De diamters die je geeft zijn dus ook vrij nutteloos. Vooral omdat je er gelijk zo'n conclusie aan verbind.
Als je buitenom meet is de afstand van NP naar ZP de helft van de omtrek over de evenaar. Wanneer je een bal vervormt (afplat zoals de aarde) blijft de omtrek vanuit elk punt hetzelfde. De middellijn wordt wel korter. Het ligt er dus aan hoe je het in je vraag bedoelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De verhouding is bij benadering 2*pi*r / 2*r = pi.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
you snap the question not
je moet wel een goed onderscheid maken tussen de omtrek van de aarde (de evenaar, want de evenaar loopt niet dwars door de aarde heen) en de diameter van de aarde (die loopt wel dwars door de aarde heen)
(Als ik de vraag tenminste goed heb opgevat)