Het kan zowel een koninginnewesp geweest zijn, als een werkster. Gedurende winter sterven de meeste wespen, maar de kans bestaat dat naast de koniginnewesp ook werksters een (zachte) winter overleven. Daarnaast begint het bouwen van de wespennesten in maart, dus het kan ook een jonge werkster zijn.

Over het algemeen zijn koninginnewespen veel groter dan werksters.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Enkel koninginnen overleven tijdens de winter, werksters niet. De exemplaren die je nu ziet zijn dus enkel koninginnen die op zoek zijn om met een nieuw nest te kunnen beginnen.
Ik zou niet eens weten wat een werkster zou uitspoken deze tijd van het jaar. Hetzelfde geldt voor hommels in deze periode. Geen min, maar je antwoord klopt niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Werksters kunnen wel degelijk de winter overleven. De kans en waarschijnlijkheid in Nederland is nu nog erg laag, maar het is niet onmogelijk. http://nos.nl/artikel/2141448-wespennesten-in-november-wordt-de-wesp-een-overwinteraar.html