Er is niet een eenduidig antwoord te geven op deze vraag. Wat de een onkruid vindt, laat de ander in zijn tuin staan vanwege de mooie bloemen. Er zijn dus verschillende omschrijvingen te geven voor dit begrip. Wikipedia geeft aan: Een onkruid is een op een bepaalde plaats ongewenste plant. Deze ongewenste planten kunnen wild of verwilderd zijn. In principe gaat het dus om ongewenste planten. Welke planten we als onkruid beschouwen, hangt dus af van de begroeiing van onze tuin. Het begrip onkruid duidt eigenlijk een ‘cultuur-‘begrip aan. Alleen als we te maken krijgen met deze planten in onze aangelegde tuin of moestuin, worden deze planten als hinderlijk of zelfs schadelijk beschouwd en spreken we van onkruid.
fremar
7 jaar geleden
Onkruid zijn, simpel gezegd, ongewenste bloemen en planten (meestal in een tuin).

Hoewel vrijwel niemand bewust paardenbloemen zaait komt deze bloem in Nederland in vrijwel elke tuin voor. Hoe kan dat toch ?

Wel we doen er alles aan om ons tuintje vruchtbaar te houden: we geven het water, strooien regelmatig mest zorgen voor zon op de grond door ongewenste planten weg te halen.
In bermen of in slecht onderhouden tuintjes groeien intussen wél de paardenbloemen van dit voorbeeld, of andere bloemen die we als onkruid zien. Die planten groeien en bloeien én produceren zaden. Deze zaden worden door de wind en de natuur verspreid en komen dus ook in onze mooie vruchtbare tuinen terecht. Natúúrlijk zal zo'n zaadje daar ontkiemen en zich proberen te vestigen.
Dit proces speelt zich met meerdere zaden af en binnen de kortste keren staat je tuintje vol onkruid.

Naast zaden kunnen ook wordtelstokken van planten bij de buren voor verspreiding zorgen.

Ook kan het zijn dat je 'onkruid' in een verleden jaar zelf geplant hebt als mooie bloem. Later is de smaak of de inrichting van de tuin veranderd, of de nakomelingen van de originele bloem zijn verwilderd waardoor ze niet meer zo mooi zijn. Die gewilde bloem van eerst zien we nu plots als onkruid.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
+
Zaden verspreiden zich inderdaad vaak door de wind, maar vergeet ook de vogels niet. Die eten zaden en poepen ze ergens anders weer uit. Ook zijn er planten met weerhaakjes aan de zaden (zoals distels, maar ook veel grassoorten en bloeiende bloemen). Die zaadjes blijven makkelijk aan de vacht van een dier hangen, en vallen er ergens anders weer af.