Zijn libelles kannibalen?

Tijdens een wandeling zagen we veel libelles.

Plotseling klonk er een geruis alsof libellevleugels ergens vastzaten. We zagen een grote libelle die een kleinere libelle in de vlucht had gevangen. De grote libelle vloog met de kleine libelle naar een stengel en ging daar op zitten.

Vervolgens zag het er uit of de grote libelle lekker begon te peuzelen van de kop van de kleine libelle - en zo klonk het ook.

Zijn libelles inderdaad kannibalen?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Biologie
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie foto, dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, het zijn enorme roofdieren. Een kleine libelle smaakt net zo goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie foto's!

Het beste antwoord

Libellen doden hun prooi door hun kop er af te bijten, dat doen wespen trouwens ook.
Je kan dit inderdaad horen, je hoort het "knippen" van hun kaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus

Andere antwoorden (4)

libellen zijn in ieder geval felle spinnenjagers. Ze zweven voor een spin z'n web en plukken de spin er zó uit. Dat libellen ook elkaar eten was mij niet bekend, maar gezien hun 'menu' acht ik het niet uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het oppeuzelen van die kop, dat hoort er niet bij. Maar het is wél normaal dat een mannetjeslibel een vrouwtje vasthoudt en zij paren tijdens het vliegen.

Misschien een geile libel die óók flinke honger had, en niet goed wist welke behoefte te bevredigen?

Toegevoegd na 45 minuten:
Zo'n 'paringswiel' blijkt er toch wel ander uit te zien, zie de foto in de bron.

Overigens in dezelfde bron, één foto naar rechts en twee omhoog, een mannetjeslibel die een kleinere libel opvreet, head first. Dus inderdaad kannibalen.

(PS de foto's kan ik niet hier plaatsen, de fotograaf heeft - geheel terecht - gezorgd voor kopieerbeveiliging.)

Toegevoegd na 50 minuten:
Toch nog gelukt!

Het lijkt me duidelijk welke paren en welke vreet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier staat van wel: Vooral de vrouwtjes van libellen zijn vraatzuchtig en ware kannibalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar die grote blauwe vreter op de foto is een mannetje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik meende dat de mannetjes van deze soort blauw waren en de vrouwtjes bruin, maar het kan dat ik in de war ben met waterjuffers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ik heb even wat speurwerk gedaan. De libel van Cryo lijkt me de grote keizerslibel. Daarvan is het mannetje zo fel blauw, het vrouwtje is meestal groen, maar dat kan ook fletsblauw of bruinig worden. De waterjuffer waar ik mee in de war was, is het lantaarntje, dat is een kleinere soort, waarvan het mannetje blauw is en het vrouwtje bruin. Deze informatie is mede mogelijk gemaakt door www.libellennet.nl Uit die bron blijkt overigens ook dat blauw bij nog meer libellen dan alleen deze echte libel en deze waterjuffer voorkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wel! Via die site vond ik een foto getiteld 'mannetje met prooi' of iets dergelijks. En die prooi, dat is duidelijk ook een libelle. Inmiddels zonder kop... Zie mijn antwoord voor de foto.
Ja het zijn kannibalen, ze eten muggen, vliegen, vlinders en kleine libellen.

Nu de larve libel is staan er weer andere dingen op het menu. Libellen eten voornamelijk muggen en vliegjes, maar grotere soorten versmaden ook kleine libellen en vlinders niet. Iedereen weet wel hoe moeilijk het is om een vlieg te vangen, de libel heeft hier echter geen moeite mee.