Waarom raken onze oren gewend aan een steeds stiller gezette radio?

We zetten de radio stiller als hij te luid klinkt. Maar na een tijd lijkt de radio weer luider te klinken. Is dat omdat onze oren eraan gewend geraken? En waarom raken onze oren eraan gewend?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Je kunt het vergelijken met het licht, als het donker is dan zie je NIKS in het begin maar naarmate je ogen er aan wennen zie je veel beter. Bij het geluid is het eigenlijk ook zo als je omgeving zachter word lijkt het alsof de radio harder staat. Het kan ook zijn dat het aan jou ligt aangezien je je dan goed concentreert op het geluid.
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen. M.v.g. Wolkie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het heeft te maken met de biologie van ons lichaam en dan met name van het zenuwstelsel.
Onze zintuigen vangen prikkels op en in een zintuig zitten cellen die door middel van elektrische signaaltjes, de opgevangen informatie doorgeeft aan de zenuwen in het ruggenmerg of in de hersenen.
De functie van het zenuwstelsel is dus het vervoeren en verwerken van informatie.

Alle binnengekomen informatie komt in de cortex terecht...dit is het gebied in de hersenen waar informatie wordt ontvangen, geanalyseerd en verwerkt. Van hieruit wordt de info dan in het bijbehorende hersengebied geplaatst zoals het visueel of auditief gebied. De informatie wordt tijdens de analyse opgesplitst in bijv. vorm, grootte, kleur, in het bijbehorende gebied geplaatst waar het dan weer verder geanalyseerd, verwerkt en vergeleken wordt met eerdere ervaringen. Pas daarna vinden herkenning, begrip en actie plaats; we zien dan pas bewust een vorm, horen een geluid of maken een bepaalde beweging. De prikkels krijgen nu dus pas een betekenis voor ons. We herkennen nu bijv. een gezicht, horen muziek of woorden of we gaan zitten, liggen enz.

Indien je nu harde muziek hoort zal die als informatie verwerkt en vastgezet worden in het auditief gebied. Zodra je echter het geluid weer zacht zet, komt de informatie ook weer binnen als zijnde zachte muziek. Je hoort hem dan niet meer hard en bent er vrijwel meteen aan gewend. De mens heeft nu eenmaal de capaciteit om te kunnen wennen en leren.
amc