Wordt een gunstig gen in de loop van de evolutie sterker/dominanter ?

En ongunstige genen dus zwakker ?

Toegevoegd na 20 minuten:
N.a.v. de reactie van Tinis1969 een verduidelijking:

We hebben dominante en recessieve genen. Maar dat is relatief. Het ene gentype is dominant, of juist recessief ten opzichte van een ánder gentype.

Mijn vraag is of dat een veste eigenschap is, of kan een recessief gentype aan ‘kracht’ winnen en zo uiteindelijk dominant worden aan een gentype waar het eerst recessief aan was.

Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
tinus1969
7 jaar geleden
Wat bedoel je met 'sterker/zwakker/dominanter'?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
We hebben dominante en recessieve genen. Maar dat is relatief. Het ene gentype is dominant, of juist recessief ten opzichte van een ánder gentype. Mijn vraag is of dat een veste eigenschap is, of kan een recessief gentype aan 'kracht' winnen en zo uiteindelijk dominant worden aan een gentype waar het eerst recessief aan was.
erotisi
7 jaar geleden
Een recessief gen kan denk ik alleen dominant worden als het een gunstig gen is. Of zoals Wirght het uitdrukt:
"Assuming that the rate of this biochemical reaction is directly related to fitness, then a the locus of interest, benefical alleles are necessarily dominant and detrimental alleles are necessarily recessive. Selection for dominance is not involved in Wirght's model." Zie https://biology.stackexchange.com/questions/1294/why-are-some-genes-dominant-over-others-what-is-the-mechanism-behind-it
erotisi
7 jaar geleden
Vaak zijn recessieve genen ook niet zo productief dus dat die dan dominant zullen worden is niet snel te verwachten: "Recessive alleles are gene versions that produce ineffective proteins or no proteins. And the phenotype is what you get in the absence of the protein in question. The dominant allele does produce an effective gene product. "
tinus1969
7 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
Als je de vraag zo stelt, dan is het antwoord Nee; Dat zou immers betekenen dat het recessieve gen (eigenlijk: allel) verandert, en dan is het niet meer hetzelfde gen.
erotisi
7 jaar geleden
De vraag is of dat zo is; dat een recessief gen moet veranderen om dominant te worden? Immers het parallelle allel kan ook veranderen. Maar nog meer benieuwd ben ik eigenlijk of het mogelijk is dat hun verhouding gewoon verandert, wat vermoedelijk de vraag is. Ik denk van niet maar of dat altijd zo is....? Eigenlijk moet je dan een allel hebben dat recessief werkt en juist iets maakt wat positief is, maar volgens mij zijn de meeste recessieve allelen, als ze niet neutraal zijn, gewoon een tekortkoming in de produktie van iets. Een veel aangehaald gen in dit verband is dan albinisme of cikelcel anemie.

Het beste antwoord

Nee, een gen wordt niet sterker/dominanter.
Genen evolueren niet.
Een recessief gen is een gen dat iets NIET doet.
Een dominant gen is een gen dat WEL iets doet.
Bijvoorbeeld, een gen dat een zwarte haarkleurstof maakt, maakt dat het haar zwart is. Zijn "tweeling" gen voor haarkleur dat géén kleurstof aanmaakt, zorg dus niet voor de haarkleur.
Het gen dat géén kleurstof aanmaakt kan dus nooit dominant worden over een gen dat een kleurstof maakt.
Reddie