Wat zijn de verschillen tussen een raaf, een kraai en een kauw?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
66.1K
Rieneke1
14 jaar geleden
je vergeet de roek, die draagt een broek ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow ja de roek ja haha, draagt ie een broek ja? ;-)
Rieneke1
14 jaar geleden
roeken hebben veel fladderige veren om de poten, dus als je dat ziet dan heb je een roek in het vizier :)

Antwoorden (5)

Voornamelijk de grootte.
Een raaf is de grootste, dan de kraai en dan de kauw.

Verder heeft het kauwtje een zilvergrijs nek/koppie en helder blauwe ogen.
Het geluid dat ze maken verschilt ook behoorlijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hmm. ik dacht dat ik 3 afbeeldingen kon toevoegen, is maar twee. Oke, hieronder foto's van de Raaf (foto 1) en het Kauwtje (foto 2)

Toegevoegd na 4 minuten:
De geluiden kun je op onderstaande locaties afluisteren (tevens heb je hier meer informatie over de drie vogels)

http://www.vogelvisie.nl/soort/raaf.php
http://www.vogelvisie.nl/soort/zwarte_kraai.php
http://www.vogelvisie.nl/soort/kauw.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk antwoord zonder op Wikipedia te kijken :

Een raaf is veel groter dan een kraai en hij is zeer zeldzaam in Nederland . Raven maken een zwaar krassend geluid en hebben grote snavel.

Kraaien zijn een tussen maat . Ze zijn niet groot en niet klein . Er zijn zowel geheel zwarte kraaien als kraaien die een paar grijze veren in hun verenkleed hebben. Hun roep klinkt als "Kra , kra , kra ".

Kauwen zijn nog iets kleiner en maken een karakteristiek geluid anders dan kraaien . Meer " kau , kau , kau". Daardoor waarschijnlijk heten ze kauwen.

Overigens zijn kraaien , kauwen en raven alledrie kraaiachtigen. Een kenmerk van kraaiachtigen is dat ze erg sterke paarbinding hebben . Twee kraaien blijven steeds bij elkaar , wat soms dramatisch kan uitzien wanneer bijvoorbeeld één van de twee vast zit in een touw of wordt aangereden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze bron geeft je het antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kraaien (Corvidae), of kraaiachtigen, is een familie van forsgebouwde zangvogels die over de gehele wereld voorkomen, behalve Nieuw-Zeeland en enkele Polynesische eilanden. De familie telt 127 soorten.

De Kauw (Corvus monedula) behoort tot de kraaiachtigen en is een van de kleinste leden van deze familie (34-39 cm lang).
Kenmerken
Kenmerkend zijn de grijzige zijhals en achterhoofd en de lichtgroen-grijze oogring. Vrijwel volledig zwarte exemplaren komen overigens ook voor. Kauwen komen meestal in groepen of paren voor en foerageren vaak gezamenlijk in weilanden en wegbermen, ook wel binnen de bebouwde kom. De paarband blijft ook binnen een grotere groep waarneembaar. De roep is een tsjak-tsjak achtig geluid.

De raaf is significant groter dan de zwarte kraai en de roek. De kop-staartlengte bedraagt 65 cm, de spanwijdte is 1,20 meter en een gewicht van 0.69 tot 1.63 kilogram (deze waarden zijn voorgekomen bij metingen). De snavel is ook in verhouding wat zwaarder en licht gekromd. In de vlucht zijn ze te herkennen aan hun naar verhouding wat grotere kopprofiel en de breder uitwaaierende, ruitvormige staart. Ook vliegen ze hoger en met tragere vleugelslag, en zweven geregeld even waar een kraai meer doelgericht ergens naar toe vliegt. Het geluid is lager dan bij kraaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Dounja ( het minkukel is weer bezig , in de verste verte geen idee waarom dit géén goed antwoord zou zijn )
De overeenkomst is, dat ze alle lid zijn van de groep zangvogels, onderverdeling kraaiachtigen; er ontbreekt trouwens één in het rijtje, de roek.
In grootte gerangschikt, is de raaf het grootst, dan de roek, dan de kraai en tenslotte het kauwtje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijsters toch?