hoeveel procent bacterien gaan er dood als je het bakt?

ik moet dit weten voor mijn verslag op school.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik neem aan dat je bedoeld als je etenswaren bakt? Op 70 graden Celcius gaan op een gegeven moment de meeste schadelijke bacteriën al dood. Dan moet wel de kern van het etenswaar 70 graden C zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bacteriën bakken? Dat zal smaken.... je kunt ook google gebruiken ipv je antwoorden voor school hier vragen.
Ritsuka
7 jaar geleden
wat bak je?
op welke temperatuur?
hoe lang?

Antwoorden (1)

Als je het goed door bakt dan gaan alle bacteriën dood, tenzij je toevallig een hele bijzondere bacterie hebt die tegen extreem hoge temperaturen kunnen, maar dat zal eerder uitzondering zijn. Bovendien kunnen bacteriën zich nog veranderen in een soort spore waarbij ze zich helemaal stilleggen (een soort winterslaap zeg maar) waardoor ze nog beter tegen extreme omstandigheden kunnen. Als dan de omstandigheden weer normaal worden herleven ze weer.

Toegevoegd na 32 minuten:
Volledigheidshalve nog te vermelden dat de gifstoffen die de bacterien produceren soms gevaarlijk blijven bij nog hogere temperaturen. Dus als de bacterie dood is zijn de toxines die ze geproduceerd hebben nog schadelijk.

Zie voor een overzicht van temperaturen en gevaarlijke bacterien:
http://preppers.nl/forum/archive/index.php/t-7089.html
erotisi