Waarom is er een omgekeerd evenredig verband tussen de lichaamsgrootte en het hartritme?

Het hartritme van bijvoorbeeld een olifant is is kleiner dan het hartritme van de mens. Het hartritme van een muis is groter dan het hartritme van de mens. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (1)

Omdat een klein hartje minder bloed tegelijk kan verpompen dan een groot hart. Als je het volume van een hart even ruwweg benadert als bolvormig kun je eenvoudig berekenen wat het volume van een hart ongeveer is met de berekening 4/3 * pi * r³. Dat betekent dus ook dat er een grote relatie is tussen de straal van die "bol" en het volume. Dus als je een hart neemt en een iets groter hart (bijvoorbeeld kind-mens vs. volwassene-mens) dan is het verschil in volume dat de harten kan verpompen veel groter dan je misschien zou denken. En de verschillen tussen de te verpompen hoeveelheden bloed verschillen veel minder dan de volumes van de harten, dus een klein hart in een klein dier moet relatief veel meer bloed verpompen in relatie tot de grootte van een hart dan een groot hart in een groot dier. Omdat er meer bloed verpompt moet worden moet het hart dus harder werken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Ik ben het niet helemaal eens met je redenering. Als ik even VOLUMES beschouw, dan is er volgens mij een evenredigheid tussen het lichaamsVolume, het bloedVolume en het hartVolome (en dus het slagVolume). Als (!) bij alle (zoog)dieren het bloed(volume) 1x per minuut zou worden rondgepompt, zou elk (zoog)dier dezelfde hartfrequentie moeten hebben.
Maar dat is onmogelijk, want dan zou bij een olifant de hartspier bijna met de geluidssnelheid moeten verplaatsen.
Het verschil moet dus zitten in de stofwisseling die bij grote dieren kennelijk (!) lager is.
Een olifant kan wel snel lopen, maar de stapfrequentie is héél veel lager dan de stapfrequentie van een rennende muis.
En de kauwfrequentie van een olifant is héél veel lager dan de knabbelfrequentie van een muis.