Waarom kunnen mensen voortplanten met mensen uit een ander land/continent?

Iedereen kent wel het 'koffiekleurtje' die je krijgt als een donkere en een blanke persoon een kind krijgen, dat hoort volgens de biologie niet te kunnen.
Kijk bijvoorbeeld maar naar de olifanten; dat was eerst één soort, nu zijn het er twee, omdat de olifantsoorten zijn gesplitst bij het vormen van de huidige continenten.
Een Europeaan kan bijvoorbeeld wel voortplanten met een Afrikaan, die waren/zijn gescheiden...
Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Hoort dat volgens de biologie niet te kunnen?
Wat voor biologielessen krijg jij in hemelsnaam?

Toen mensen uiteindelijke geevolueerd waren tot mensen, bleken dus alle mensen mensen te zijn.
Welke huidskleur ze ook hadden. Homo sapiens, die was waarschijnlijk heel donker.
Dus stammen wij allemaal af van donkere mensen.

De oudst bekende mensachtige is Australopithecus anamensis. Deze vorm werd in 1995 beschreven aan de hand van fossielen uit het noorden van Kenia.
En kwam dus uit Afrika.
De oudste Homo sapiens fossielen waarvan we een goede datering hebben, komen uit Zuid-Afrika.

Wil je meer weten over het ontstaan van de mensen\
lees dan hier verder:
http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i001115.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel plusjes , al kan ik er maar één geven. Hadden sommigen mensen die veel invloed hebben gehad dit maar geleerd !+

Andere antwoorden (8)

Simpel: anders dan de Afrikaanse en Indische olifant, zijn mensen geen verschillende soorten.

Denk bijvoorbeeld aan katten: een Oosters Korthaar kan zich prima voortplanten met een Europees Korthaar of een Brits Korthaar.

Wat interessant is om te weten: de Oosters Korthaar, Europees Korthaar en Brits Korthaar verschillen méér van elkaar dan dat mensen met verschillende huidskleuren van elkaar verschillen.

Mensen hebben onderling zelfs zo weinig verschillen, dat je niet kunt spreken van verschillende rassen, laat staan verschillende soorten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebben jullie dat op school nog niet gehad ?????
Voor soortvorming moet je echt in verschillende niches of geografisch gescheiden van elkaar leven. Mensen doen geen van beiden. Die hebben hun gebied gewoon over de hele aarde verspreid en vormen echt maar één enkele soort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn in de geschiedenis wel meerdere verschillende soorten mensen geweest (het is niet één rechte afstammingslijn), die echter weer zijn uitgestorven ten faveure van het succes van Homo Sapiens Sapiens, de soort waar ALLE moderne mensen onder vallen. Denk bijvoorbeeld aan de bekende Neanderthalers. Daar konden we vermoedelijk niet (goed) mee voortplanten, al zijn er theorieen die stellen dat homo neanderthalensis is 'opgegaan' in homo sapiens. Daar zijn echter weinig concrete bewijzen voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer denk je dat dat was, baasje, dat er nog geen Europeanen in Afrika waren geweest? Om in te gaan op je vraag: mensen zijn geen verschillende soorten geworden omdat ze niet lang genoeg strikt genoeg van elkaar gescheiden geweest om zich te ontwikkelen tot verschillende soorten.
Is niet helemaal juist. Mensen zijn allemaal mens en bovendien komen er in de natuur ook kruisingen voor tussen bijvoorbeeld paarden en zebra´s. Vaak zijn de nakomelingen wel weer onvruchtbaar zodat niet een nieuw ras ontstaat maar gewoon een halfbloed.
Met paarden onderling komt het ook voor dat een ras met een ander ras gekruis wordt.
We spreken ook wel van intermediair erfelijk.
Dus niet zwart of wit maar grijs.
Of bij mensen een halbloed. Het kan ook nog zo zijn dat het zwart dominant wordt en het kind dus zwart wordt ondakns 1 witte ouder.
Er zijn erfelijkheidsregels waarmee je de kans kunt berekenen als je genoeg informatie over de ouders hebt.
Maar de natuur is soms heel grillig en het blijf dus kansberekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er moet behoorlijk wat tijd overheen gaan willen afzonderlijke populaties zich als verschillende soorten ontwikkelen. De verspreiding van mensen over verschillende continenten is vrij recent in de evolutionaire geschiedenis gebeurd. Toch zie je zelfs over deze korte periode al dat mensen zich in verschillende regio's anders ontwikkelden. Waren groepen mensen langer gescheiden geweest dan hadden verschillende groepen zich idd als verschillende soorten (dus genetisch niet compatibel) kunnen ontwikkelen maar voor dat heeft kunnen gebeuren zijn die groepen weer met elkaar in contact gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals al gezegd is, zijn er te weinig verschillen tussen de mens.
om maar een voorbeeld te nemen,
de mens kon zich niet voortplanten met andere mensensoorten, zoals de neanderthaler.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks alle onderlinge verschillen, zijn we allemaal van het zelfde soort, waarschijnlijk kwamen we eens allemaal uit Afrika, door in verschillende gebieden op aarde te zijn gaan wonen zijn er uiterlijk wel grote verschillen ontstaan, maar genetisch dus niet.
We zijn het enigste soort mensen die er op aarde nog bestaan, de andere soorten zijn uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De genetische verschillen tussen alle mensen over de Wereld, zijn kleiner dan in een populatie chimpansees.
De mens is nog maar kort geleden verspreid over de wereld. Uit Afrika, de riftvallei

http://video.google.com/videoplay?docid=-4008293090480628280#

30.000 jaar geleden vanuit afrika , azië, vanuit daar, naar alaska, (Noord-amerika, (Clovis volk))>>zuid amerika.
Ook zijn er mensen naar europa en azië gebleven, en naar australië, enz gegaan.
De link, is deel 1 van een 3 delige serie, erg de moeite waard! groet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we allemaal gewone mensen zijn, alleen de kleur kan verschillen.
Ps ik geloof niet in evolutie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Evolutie' beschijft simpelweg wetenschappelijke waarnemingen.
Dat heeft met 'geloven' eigenlijk niks te maken.
Als je evolutie afwijst, dan wijs je in feite miljoenen wetenschappelijke artikelen af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft er wel mee te maken aangezien het niet voor de volle 100% zeker is.
Er zijn geen verschillen tussen mensen, we zijn een soort. Met apen kunnen we ook niet voortplanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je, er zijn geen verschillen? Natuurlijk zijn er verschillen. Zelfs een tweeling is niet eender.