kan je als mens 92 chromosomen krijgen door een operatie, zou dat dan werken? en zo ja wat zou dan ongeveer de uitkomst zijn?

Ik ben een 14 jarige jongen die bio in zijn vmbo tl vakkenpakket heeft en heel geinterseerd is in biologie.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
4.6K
erotisi
7 jaar geleden
Door een ordinaire operatie gaat zoiets niet. Wat je misschien wel kunt doen is bij het samengaan van eicel en zaadcel er nog wat chromosomen bij doen van andere cellen. Dat lijkt me wel mogelijk, maar of die zygoot daarna nog normaal zal kunnen delen is sterk te betwijfelen. Maar er zijn wel planten bijv. die 4 paar chromosomen hebben die toch leven, dus je weet maar nooit. Maar als het werkt heeft lichaam misschien nog meer mogelijkheden om te gebruiken......

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet door een operatie, want je zou dan elke cel van 46 extra chromosomen moeten voorzien.

Los daarvan is het hebben van extra chromosomen waarschijnlijk dodelijk. Embryo's met extra chromosomen overleven meestal niet, behalve bij trisomie 21 (1 extra chromosoom 21, dan heb je syndroom van Down), of een extra X of Y chromosoom (dan ben je onvruchtbaar).
tinus1969
7 jaar geleden
Nee dit is bijna onmogelijk , dan zouden ze heel je dna (dat bestaat uit 46 chromosomen in totaal ) moeten veranderen , niet dat dit niet kan maar het zou niet gezond zijn als je bv trisomie 21 hebt (dus drie chromosomen van nummer /type 21 in plaats van twee ) en dus 47 chromosomen in plaats van 46 hebt is er een "afwijking "en heb je te maken met het syndroom van down je dna bevind zich daarbij nog eens in elke cel van je lichaam (en je hebt heel véél cellen )en ze zouden je dna dus moeten modificeren daarbij kunnen ze het dna van een levend organisme niet modificeren ze kunnen er wel voor zorgen dat de nakomelingen een verschillend dna hebben maar eenmaal je geboren bent kunnen ze je dna niet genetisch veranderen ook niet Door een operatie