Hoeveel weegt een eik per vierkante meter ?

het is voor een school project

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
29.4K
Poet
7 jaar geleden
Ziehier:
http://www.startpagina.nl/v/huis-tuin/overig/vraag/49468/even-vraag-zoontje-zwaar-eik Daar staat dat een volwassen eik, inclusief wortels plm 15 ton weegt. Als echter het blad eraf is (winter)dan is het 30 tot 50%minder (!). Laten we ruwweg zeggen dat de wortels 20% van het gewicht zijn. De gehanteerde stamdiameter is 75 cm (beneden) dus de straal is 37,5 cm. Dan heb je een stamdoorsnede (onderaan) van PI*(0,375m)^2 en dat is ongeveer 0,44 m2. De boom drukt op deze doorsnede. Van het gewicht van 15 ton drukt 12 ton op deze doorsnede. Immers,van de 15 ton zit 20% als wortels onder die doorsnede. De druk op die doorsnede is dan 12000 kg / 0,44m2 = ongeveer 27 kg perm2
Poet
7 jaar geleden
Correctie: 27000 kg/m2

Antwoorden (2)

Per kubieke meter (vierkante slaat nergens op) weegt het 700-740 kilo.

http://www.soortelijkgewicht.com/vaste-stoffen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gewicht van eikenhout heeft eigenlijk een aantal factoren, onder anderen het vochtgehalte in het hout. Een vers gehakte eikenboom zal 900-1200 kg per kubieke meter wegen. (900/1200 kg/m3) en eikenhout met 12% vochtgehalte (meubel hout) weegt tussen de 500-750 kg per kubieke meter (500/750 kg/m3).
Succes met je project!